1991

20/12 1991

Het Boek Alfa #26

Jan Eijkelboom over Seames Heaney

14/12 1991

Francis Ponge

De anarchist in de kast

10/12 1991

Een dwaling van de wil

Over het werk van Lidia Ginzburg

6/12 1991

De avond van een schrijver I

Tonnus Oosterhoff

2/12 1991

Het Buitenmediale

1/12 1991 — 31/12 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

29/11 1991

Muziek aan het woord V

Louis Andriessen

22/11 1991

Muziek aan het woord IV

Duende

17/11 1991 — 30/11 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

15/11 1991

Muziek aan het woord III

Pop

14/11 1991

Surplus presenteert #10

I.s.m. Boekhandel Die Weiße Rose en Van Gennep

8/11 1991

Muziek aan het woord II

Jazz

7/11 1991

Muziek aan het woord I

Ouverture

3/11 1991

Archipel

Een middag met dichterscollectief Archipel

26/10 1991

Het Boek Alfa #25

Stefan Hermans over Pornschlegel van Dirk van Bastelaere

22/10 1991

Presentatie Speelruimte

Van Jacq Vogelaar

19/10 1991

Surplus presenteert #9

Over de mannelijke hoofdpersoon in literatuur van vrouwen

18/10 1991

Camp, de diepgang van het oppervlak

Een reeks persoonlijke notities

16/10 1991

Presentatie Het Kalkoenalarm

Van Jean-Pierre Plooij i.s.m. Uitgeverij Meulenhoff

11/10 1991

Onder vuur!

Over de waarde van literaire ideologie-kritiek

4/10 1991

Shall I compare thee to a summer's day

Feestelijke opening van het nieuwe seizoen

1/10 1991 — 31/10 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

22/6 1991

Rapsody Perdu

Eindfeest van het seizoen

21/6 1991

Hotel Le Monde II

In the cakewalk

8/6 1991

De moedwillige vertekeningen

Theatrale grotesken

1/6 1991 — 30/6 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

31/5 1991

Presentatie Adem

Het gesproken tijdschrift, over de illusie

23/5 1991

Presentatie Mimesis

Van Erich Auerbachs

16/5 1991

Luce Irigaray

Het avontuur van Renaissance

9/5 1991

Surpus presenteert #8

Over Natalia Ginzburg

1/5 1991 — 31/5 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

27/4 1991

De onuitsprekelijke gemeenschap II

Over Blanchot

26/4 1991

De onuitsprekelijke gemeenschap I

Over Bataille

20/4 1991

De moedwillige vertekening

Theatrale grotesken

19/4 1991

Contre l'oubli

Hans Faverey in het Frans

12/4 1991

Het Boek Alfa #24

Over de poëzie van H.H. ter Balkt

6/4 1991

Het beroep van schrijver

Metaforen voor het schrijven

1/4 1991 — 1/5 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

29/3 1991

Het Fragmentarisch Schrijven

Van engagement tot esthetiek

22/3 1991

De Plaag van het Plagiaat

Plagiaat & de Muze II

21/3 1991

Het Schrijvende Ik

Presentatie van Lust & Gratie nr. 29

15/3 1991

Het Boek Alfa #23

Marc Reugebrink over Charme van Huub Beurskens

1/3 1991 — 31/3 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

28/2 1991

Surplus presenteert #7

Een avond over literaire biografieën van en over vrouwen

21/2 1991

Tristram Shandy II

Het leven en de opvattingen van Tristram Shandy

15/2 1991

Klankpoëzie

Met voordrachten en wat toelichting tussendoor

8/2 1991

Atelier Beckett

1/2 1991 — 28/2 1991

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

×

di
10 dec 1991

Een dwaling van de wil

Over het werk van Lidia Ginzburg

Praktisch

20.00 uur, 5 gulden, Kerkstraat 391

Met

Volgens de Franse historicus Philippe Ariès is de verdringing van de dood uit het alledaagse een kenmerkende tendens van de westerse cultuur. In de literatuur vindt die verdringing een belangrijk tegengewicht, doorgaans Romantisch van aard. Maar in het bijzondere werk van de Russische schrijfster en literatuurwetenschapster Lidia Ginzburg (1902-1990) is het niet de Romantische omhelzing van de dood die ons treft. Ginzburgs veronderstelling is, dat het ware denken over het leven begint met het denken over de dood. Haar werk toont ons een twintigste eeuws 'memento mori'. De vraag is: wat betekent het aangezicht van de dood voor de mens zonder hiernamaals? Hoe ontkomen wij aan de wanhoop van de stervende Ivan Iljitsj? Aanleiding voor deze avond is de publicatie bij Uitgeverij Pegasus van Ginzburgs Een dwaling van de wil, twee vertellingen die op opmerkelijke wijze verhaal en essay combineren. De bundel opent met 'Terug naar het uitgangspunt', een in 1938 geschreven filosofische vertelling, waarin de schrijfster begrafenisrituelen analyseert, begraafplaatsen bezoekt en in gesprekken met vrienden de waarde en betekenis onderzoekt van begrippen als moed, doodsverachting, doodsangst en lafheid. De vertelling 'Een dwaling van de wil', geschreven in de jaren tachtig, behelst 'de geschiedenis van een schuld. De schuld van een man, N. geheten.' De moeizame verhouding van N. met zijn vader en de schuldgevoelens na diens dood vormen de kern van een verhaal dat zich ook als een literaire studie over schuld en berouw laat lezen. Antoine Verbij en Kees Verheul houden een lezing over de betekenis van het werk van Lidia Ginzburg. Gezamenlijk gaan zij in gesprek met slavist Thomas Langerak. De presentatie van de avond is in handen van Truusje van de Kamp.