Jan Eijkelboom over Seames Heaney
De anarchist in de kast
Over het werk van Lidia Ginzburg
Tonnus Oosterhoff
De nieuwsbrief van Perdu
Louis Andriessen
Duende
De nieuwsbrief van Perdu
Pop
I.s.m. Boekhandel Die Weiße Rose en Van Gennep
Jazz
Ouverture
Een middag met dichterscollectief Archipel
Stefan Hermans over Pornschlegel van Dirk van Bastelaere
Van Jacq Vogelaar
Over de mannelijke hoofdpersoon in literatuur van vrouwen
Een reeks persoonlijke notities
Van Jean-Pierre Plooij i.s.m. Uitgeverij Meulenhoff
Over de waarde van literaire ideologie-kritiek
Feestelijke opening van het nieuwe seizoen
De nieuwsbrief van Perdu
Eindfeest van het seizoen
In the cakewalk
Theatrale grotesken
De nieuwsbrief van Perdu
Het gesproken tijdschrift, over de illusie
Van Erich Auerbachs
Het avontuur van Renaissance
Over Natalia Ginzburg
De nieuwsbrief van Perdu
Over Blanchot
Over Bataille
Theatrale grotesken
Hans Faverey in het Frans
Over de poëzie van H.H. ter Balkt
Metaforen voor het schrijven
De nieuwsbrief van Perdu
Van engagement tot esthetiek
Plagiaat & de Muze II
Presentatie van Lust & Gratie nr. 29
Marc Reugebrink over Charme van Huub Beurskens
De nieuwsbrief van Perdu
Een avond over literaire biografieën van en over vrouwen
Het leven en de opvattingen van Tristram Shandy
Met voordrachten en wat toelichting tussendoor
De nieuwsbrief van Perdu
Over de poëzie van H.H. ter Balkt
Tomas Lieske weet in zijn poëzierubriek in Tirade twee zo uiteenlopende genres als het poëzie-essay en het reisverhaal samen te voegen. Uit het wit van het papier dat het gedicht omgeeft vormt zich, terwijl Lieske leest, een landkaart en in het gunstigste geval zelfs een landschap. Uit deze metamorfose spreekt Lieskes opvatting over wat het is om poëzie te lezen: het is niet alleen het analyseren van formuleringen, maar ook het losroepen van eigen ervaringen, het zoeken naar verwijzingen en ontroeringen. Vallend en vliegend begeeft Lieske zich door de landschappen van de poëzie. Het is merkwaardig dat de critici juist bij Lieskes eigen bundels De IJsgeneraals en Een tijger onderweg zich afvroegen 'wat er nu eigenlijk gebeurde' en 'waar het over ging'. Zo simpel ligt het dus niet. De dichtende 'poëziechroniqueur' kiest zijn favoriete poëzie van de jaren 80: het rondborstige werk van H.H. ter Balkt (Aardes deuren, Kalkbranderij van het absolute). Lieske over wat het voor hem betekent dat poëzie 'ergens over gaat'.
Tomas Lieske. Dichter en redacteur van Tirade, waarin hij een poëziekroniek verzorgt.