Jan Eijkelboom over Seames Heaney
De anarchist in de kast
Over het werk van Lidia Ginzburg
Tonnus Oosterhoff
De nieuwsbrief van Perdu
Louis Andriessen
Duende
De nieuwsbrief van Perdu
Pop
I.s.m. Boekhandel Die Weiße Rose en Van Gennep
Jazz
Ouverture
Een middag met dichterscollectief Archipel
Stefan Hermans over Pornschlegel van Dirk van Bastelaere
Van Jacq Vogelaar
Over de mannelijke hoofdpersoon in literatuur van vrouwen
Een reeks persoonlijke notities
Van Jean-Pierre Plooij i.s.m. Uitgeverij Meulenhoff
Over de waarde van literaire ideologie-kritiek
Feestelijke opening van het nieuwe seizoen
De nieuwsbrief van Perdu
Eindfeest van het seizoen
In the cakewalk
Theatrale grotesken
De nieuwsbrief van Perdu
Het gesproken tijdschrift, over de illusie
Van Erich Auerbachs
Het avontuur van Renaissance
Over Natalia Ginzburg
De nieuwsbrief van Perdu
Over Blanchot
Over Bataille
Theatrale grotesken
Hans Faverey in het Frans
Over de poëzie van H.H. ter Balkt
Metaforen voor het schrijven
De nieuwsbrief van Perdu
Van engagement tot esthetiek
Plagiaat & de Muze II
Presentatie van Lust & Gratie nr. 29
Marc Reugebrink over Charme van Huub Beurskens
De nieuwsbrief van Perdu
Een avond over literaire biografieën van en over vrouwen
Het leven en de opvattingen van Tristram Shandy
Met voordrachten en wat toelichting tussendoor
De nieuwsbrief van Perdu
Over Natalia Ginzburg
Surplus organiseert een avond over het toneelwerk van de Italiaanse schrijfster Natalia Ginzburg. Vanaf haar eerste werken wordt zij gezien als een onrustige en onrustbarende schrijfster die met quasi-gevoelloze, ontmoedigende koelheid de problemen van de modenre tijd beschouwde. Door het instrument van haar geheugen aan te scherpen probeert zij terugkijkend een hele generatie uit te beelden. Het werk van Ginzburg staat de laatste maanden zeer in de belangstelling. Maar liefst drie theatergroepen brachten werk van Ginzburg op de planken. De regiseusses Marlies Heuer en Anneke Bonnema baseerden zich op een novelle van Ginzburg: Zo is het gebeurd. De regiseusse Ineke Holzhaus koos voor een theaterstuk: Aardbeienijs met slagroom. Op deze avond zal ingegaan worden op de verschillende wijzen waarop er tegen het werk van Ginzburg wordt aangekeken en waarop het wordt bewerkt. Medewerking verkeent onder andere Hanneke Holzhaus, die het toneelwerk van Ginzburg in het Nederlands heeft vertaald. De avond besluit met een voordracht.
Hanneke Holzhaus. Vertaalster.
Ineke Holzhaus. Regiseusse.
Marlies Heuer. Regiseusse.