Landscapes of Absence
Death of a president
Dichtersavond over vermoorde en vervolgde dichters
De nieuwsbrief van Perdu
Drie onvertaalbare gedichten
Georges Bataille
De nieuwsbrief van Perdu
Hans Faverey
Met Nachoem M. Wijnberg en Alfred Schaffer
Van Rodaan Al Galidi
Talkshow met Chris Junge
Van Floor Margarita Cornelisse
Een kleine poetica
De nieuwsbrief van Perdu
Drie besprekingen van De voorbode van iets groots
Van David Colmer
Het wit in de poëzie
De nieuwsbrief van Perdu
Live vanaf de Uitmarkt, vanuit Perdu
Perdu maakt nominaties Poëzieprijzen bekend!
De nieuwsbrief van Perdu
De nieuwsbrief van Perdu
De nieuwsbrief van Perdu
De nieuwsbrief van Perdu
De nieuwsbrief van Perdu
Death of a president
Aanvang: 19.00 uur / Zaal open: 19.00 uur Entree: 6 / 5 euro (met kortingskaart)
Onlangs was de 'mockumentary' Death of a President van regisseur Gabriel Range en scriptschrijver Simon Finch goed voor verschillende rellen in media en politiek in de Verenigde Staten en Groot Brittannië. CNN durfde er geen clipje van uit te zenden, en vooralsnog heeft producent Newmarket de grootst mogelijke moeite de film in de VS in roulatie te krijgen. Toch is de film op het filmfestival in Toronto al bekroond met de International Critics’ Award.
Natuurlijk, de film provoceert met een ultrarealistische scène waarin president George W. Bush wordt doodgeschoten door een sluipschutter, maar het echte gevaar van de film is veel subtieler. Dick Westerling, woordvoerder van de Regal Entertainment Group, de grootste Amerikaanse filmdistributeur, legt ongewild subtiel de vinger op de zere plek: “Wij vinden het niet gepast de toekomstige dood van een president in onze bioscopen te laten zien.” Hoezo toekomstige dood? Het is toch fictie? Dat zou je zeggen, maar inderdaad: de nasleep van de moord op George Bush op 19 oktober 2007 komt akelig, zeer akelig bekend voor.
In de serie Kunst Onder Vuur? gaat Perdu dieper op de materie in. Film- en cultuurcritici, essayisten en commentatoren proberen gezamenlijk te komen tot een duiding van Death of a President. Wat betekent de film voor de wereld van nu? Voor de VS? En: voor het post-Fortuyn/VanGoghtijdperk in Nederland?
Aanvullende info is verkrijgbaar op aanvraag.