Emerson, Ives, Cavell
Van Tsead Bruinja
Hommage aan Louis Lehmann
14 verhalen over Nederland
De Baal Shem Tov en de rol van het wonderlijke in het religieuze verhaal
De nieuwsbrief van Perdu
Soccer Committee & Machinefabriek, Jan en Romke Kleefstra en Bela Emerson
Radicaliteit en tegendraadsheid in de hedendaagse literatuur
Van Rozalie Hirs
Met Bas Böttcher en Tsead Bruinja
De nieuwsbrief van Perdu
Over het lezen van Caraïbische literatuur
Met Hans Groenewegen en Annemieke Gerrist
Van Chrétien Breukers en Hans Wap
De nieuwsbrief van Perdu
Over Zes wenken voor muggen aan de deur van Peter van Lier
Over Uitgeverij Voetnoot
Symposium over De (on)zichtbare stad
Van Krijn Peter Hesselink
De nieuwsbrief van Perdu
Over De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus
Over poëzie in liedjes en liedjes in poëzie
Over L=A=N=G=U=A=G=E
De nieuwsbrief van Perdu
Een feestelijke ontmoeting van Friese en Nederlandse dichters
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Performance door Jaap Blonk
Duits-Nederlands poëzievertalingenproject
Over Laden en Lossen van Marc Kregting
Op de drempel van de tekst
De nieuwsbrief van Perdu
Internationaal Literatuurfestival Amsterdam
Met Erik Spinoy en Jan Baeke
Slauerhoff, na jaren onverminderd groots
Van Willem Thies
Over de mystiek van Gerard Reve
Vondsten uit het ongekende vragen om nieuwe vormen
Van Arnoud van Adrichem
De nieuwsbrief van Perdu
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Van Andrea Voigt
Duinkerdag
Van Samuel Vriezen
Talkshow met Chris Junge
De nieuwsbrief van Perdu
Over Paul Celan en Anselm Kiefer
Over René Char
Het Beeldverbod
Marc Kregting
De nieuwsbrief van Perdu
Op de drempel van de tekst
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 6 / 5 euro (met kortingskaart)
'Een voorwoord schrijven betekent als het ware de zeis wetten, als het ware de gitaar stemmen.' Kierkegaard, Voorwoorden (1844)
'In het begin was het woord, en het woord was bij God, en het woord was God.' Proloog van het Johannes-evangelie
'Sta stil, hou u vast: Rachel S. komt eraan. In haar rokje! En we bevinden ons op straat en niet in de wei.' Wandeling vooraf uit Rachels rokje van Charlotte Mutsaers
Perdu is geïnteresseerd in de woorden voor de woorden, in de drempel van een boek, in dat gedeelte van de tekst dat de lezer binnen brengt. Wat kan er gebeuren op deze drempel?
In de geschiedenis van de literatuur, het theater en de filosofie zijn mooie voorbeelden te vinden van deze drempels. Prologen bij Oudgriekse drama’s gehouden door godheden op een leeg toneel, voorwoorden van filosofen op boeken die nooit geschreven zijn (Friedrich Nietzsche, Fünf Vorreden zu fünf ungeschriebenen und nicht zu schreibende Büchern), voorredes geschreven door fictieve schrijvers (John Ray in Nabokov’s Lolita): dit alles vindt Perdu interessant.
Vandaar dat Perdu aan vier sprekers uit verschillende hoeken (filosofie, historische letterkunde, poëzie en theater) heeft gevraagd een proloog die ze interessant vinden voor te dragen en er een kleine proloog bij te maken, zodat de hele avond in teken staat van de vraag: hoe te beginnen?