Emerson, Ives, Cavell
Van Tsead Bruinja
Hommage aan Louis Lehmann
14 verhalen over Nederland
De Baal Shem Tov en de rol van het wonderlijke in het religieuze verhaal
De nieuwsbrief van Perdu
Soccer Committee & Machinefabriek, Jan en Romke Kleefstra en Bela Emerson
Radicaliteit en tegendraadsheid in de hedendaagse literatuur
Van Rozalie Hirs
Met Bas Böttcher en Tsead Bruinja
De nieuwsbrief van Perdu
Over het lezen van Caraïbische literatuur
Met Hans Groenewegen en Annemieke Gerrist
Van Chrétien Breukers en Hans Wap
De nieuwsbrief van Perdu
Over Zes wenken voor muggen aan de deur van Peter van Lier
Over Uitgeverij Voetnoot
Symposium over De (on)zichtbare stad
Van Krijn Peter Hesselink
De nieuwsbrief van Perdu
Over De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus
Over poëzie in liedjes en liedjes in poëzie
Over L=A=N=G=U=A=G=E
De nieuwsbrief van Perdu
Een feestelijke ontmoeting van Friese en Nederlandse dichters
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Performance door Jaap Blonk
Duits-Nederlands poëzievertalingenproject
Over Laden en Lossen van Marc Kregting
Op de drempel van de tekst
De nieuwsbrief van Perdu
Internationaal Literatuurfestival Amsterdam
Met Erik Spinoy en Jan Baeke
Slauerhoff, na jaren onverminderd groots
Van Willem Thies
Over de mystiek van Gerard Reve
Vondsten uit het ongekende vragen om nieuwe vormen
Van Arnoud van Adrichem
De nieuwsbrief van Perdu
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Van Andrea Voigt
Duinkerdag
Van Samuel Vriezen
Talkshow met Chris Junge
De nieuwsbrief van Perdu
Over Paul Celan en Anselm Kiefer
Over René Char
Het Beeldverbod
Marc Kregting
De nieuwsbrief van Perdu
Over Paul Celan en Anselm Kiefer
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 6 / 5 euro (met kortingskaart)
Het werk van de beeldend kunstenaar Anselm Kiefer ontleent veel aan het werk van de dichter Paul Celan. Niet alleen titels als van kunstwerken als Margarethe-Sullamith (beide uit 1981), Aschenblume (1995) of Mohn und GedŠchtnis: der Engel der Geschichte (1989) verwijzen naar Celan, ook zet hij door Celan gebruikte beelden in zijn eigen beeldtaal om.
Wat zijn de gevolgen van dit omzetten voor het oorspronkelijke werk en voor het nieuwe? Is het citeren of het tussen aanhalingstekens plaatsen een teken van ironische distantie ten opzichte van het origineel of kan het ook een ander doel dienen? En zijn er manieren van het zich toe-eigenen van de woorden en beelden van anderen die ongepast zijn?
Joost de Bloois en Pieter Jan Gijsberts, die beide publiceerden over de verhouding van Kiefer en Celan, zullen op deze eerste avond dit vraagstuk op verschillende manieren benaderen. Gijsberts zal uit de doeken doen waarom de doeken van Kiefer ergernis bij hem opwekken. Joost de Bloois oppert dat Kiefers beelden doen wat Celan en Walter Benjamin van het beeld verwachten: de door de geschiedenis tot zwijgen gebrachte ander aanwezig stellen en laten antwoorden. De Bloois baseert zijn gedachten op de negende these van Benjamin over het begrip van de geschiedenis, terwijl Gijsberts zich beroept op een essay van Walter Benjamin over Karl Kraus. Het gesprek volgend op de twee lezingen wordt gemodereerd door Ernst van den Hemel.
Het hergebruik (hernemen?) van woorden en beelden van anderen in eigen werk is onderwerp van een aantal avonden bij Perdu.De tweede avond van deze serie, op 28 maart, heeft als onderwerp Walter Benjamin over het citeren bij Karl Kraus en het effect van het citaat op de beleving van de geschiedenis.