Emerson, Ives, Cavell
Van Tsead Bruinja
Hommage aan Louis Lehmann
14 verhalen over Nederland
De Baal Shem Tov en de rol van het wonderlijke in het religieuze verhaal
De nieuwsbrief van Perdu
Soccer Committee & Machinefabriek, Jan en Romke Kleefstra en Bela Emerson
Radicaliteit en tegendraadsheid in de hedendaagse literatuur
Van Rozalie Hirs
Met Bas Böttcher en Tsead Bruinja
De nieuwsbrief van Perdu
Over het lezen van Caraïbische literatuur
Met Hans Groenewegen en Annemieke Gerrist
Van Chrétien Breukers en Hans Wap
De nieuwsbrief van Perdu
Over Zes wenken voor muggen aan de deur van Peter van Lier
Over Uitgeverij Voetnoot
Symposium over De (on)zichtbare stad
Van Krijn Peter Hesselink
De nieuwsbrief van Perdu
Over De laatste dagen der mensheid van Karl Kraus
Over poëzie in liedjes en liedjes in poëzie
Over L=A=N=G=U=A=G=E
De nieuwsbrief van Perdu
Een feestelijke ontmoeting van Friese en Nederlandse dichters
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Performance door Jaap Blonk
Duits-Nederlands poëzievertalingenproject
Over Laden en Lossen van Marc Kregting
Op de drempel van de tekst
De nieuwsbrief van Perdu
Internationaal Literatuurfestival Amsterdam
Met Erik Spinoy en Jan Baeke
Slauerhoff, na jaren onverminderd groots
Van Willem Thies
Over de mystiek van Gerard Reve
Vondsten uit het ongekende vragen om nieuwe vormen
Van Arnoud van Adrichem
De nieuwsbrief van Perdu
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Van Andrea Voigt
Duinkerdag
Van Samuel Vriezen
Talkshow met Chris Junge
De nieuwsbrief van Perdu
Over Paul Celan en Anselm Kiefer
Over René Char
Het Beeldverbod
Marc Kregting
De nieuwsbrief van Perdu
Over Karl Kraus en Walter Benjamin
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 6 / 5 euro (met kortingskaart)
"In elk tijdperk moet worden gepoogd de overlevering opnieuw te veroveren op het conformisme, dat op het punt staat haar te overweldigen." (Walter Benjamin)
Na een avond over citeren en ontlenen in de schilderijen van Anselm Kiefer (29 februari), besteedt Perdu aandacht aan de visie van Walter Benjamin op het citeren. Dit om de problematiek van het hergebruik van andermans teksten uit te diepen. Daarbij wordt ingegaan op Benjamins essay over Karl Kraus, dat het belang toont van het citeren en de literaire montage voor een andere omgang met het verleden.
Karl Kraus (1874-1936) schrijft tijdens de eerste wereldoorlog Die letzten Tage der Menschheit, een toneelstuk van honderden pagina’s dat voor het grootste deel uit citaten bestaat van wat hij in schrift en gesproken woord aantrof om hem heen.
‘Het is deze stortvloed, dit kluwen van namen en manieren, stemmen en gezichten, verschijningen en herinneringen, citaten en manifesten, kranten en geruchten, afval en allerlei andere zaken, die mij op een willekeurig moment het sein tot de aanval geeft – en dan kan elke letter van het alfabet noodlottig worden’, schrijft hij zelf over zijn methode.
Ook Benjamin hanteert een verwante, revolutionaire methode om geschiedenis te schrijven. Aangaande zijn grootse studie over de passages van Parijs, schrijft hij: ‘Methode van dit project: de literaire montage. Ik hoef niets te zeggen. Alleen te tonen. Ik zal geen diepzinnigheden gebruiken of kostbaarheden stelen. Wel lompen en afval: die wil ik tonen in plaats van beschrijven.’
In Benjamins visie is het verleden niet dood en door te citeren en monteren, met speciale aandacht voor wat buiten het grote verhaal van de geschiedschrijving valt, kan de actualiteit die in het verleden sluimert, als een gekristalliseerde waarheid, opflitsen.
Michel van Nieuwstadt en Marc de Wilde, beide kenners van het werk van Walter Benjamin, zullen inzicht verschaffen in dit verband tussen citeren en geschiedenis, bij Benjamin en Kraus. Na de lezingen is er gelegenheid tot discussie.