2009

18/12 2009

De Receptie V

Over Vliesgevels filter van Tom Van de Voorde

14/12 2009

Barbaren & co lezen Judith Herzberg

Een hommage

13/12 2009

De Vorlesebühne IX

Handicap, over kort, vreemd proza

11/12 2009

Un coup de dés

10/12 2009

Presentatie Ambit

A Dutch Invasion?

4/12 2009

Hans Faverey

'Een lek in het zwijgen'

3/12 2009

Te gast uit China

Wang Jiaxin en Lan Lan

28/11 2009

De geest der muziek der nieuwe menschheid

Herman Gorters' Liedjes integraal voorgelezen

27/11 2009

Een nieuw geluid

De andere Herman Gorter

20/11 2009

De Receptie IV

Over Alles gaat voorbij, maar niets gaat over door Daniel Billiet

13/11 2009

De Uitwerking I

A few silence

9/11 2009

Barbaren & co lezen Hǘel, Brecht, Strauss, Müller en Schabovski

De val van de Berlijnse Muur

6/11 2009

Antigone en de wet van het verzet

1/11 2009 — 30/11 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

30/10 2009

De kunst van het dichten

30/10 2009

Presentatie De kunst van het dichten

29/10 2009

Presentatie Digitale Hemelvaart

Van Rodaan Al Galidi

23/10 2009

Vers van het Mes XVI

16/10 2009

Presentatie De Paladijnen

Van Han van der Vegt

9/10 2009

Presentatie Jo Peters PoëziePrijs 2008

Uw Afwezigheid van Edwin Fagel

2/10 2009

Barbaren & co lezen Henrik Ibsen

Kredietcrisis I – van Bovenaf

1/10 2009

Presentatie Kranen open

Van Thomas Möhlmann

26/9 2009

Krijn Peter Hesselink

(Podium)dichter wordt singer/songwriter

25/9 2009

Vers Van Het Mes XV

18/9 2009

(Laat-)postmodernisme revisited

26/6 2009

Het definitieve eindfeest

21/6 2009

De Vorlesebühne VIII

19/6 2009

Documentaire poëzie

16/6 2009

Presentatie Het waaien van mijn oma

Van Renée van Marissing

12/6 2009

Medisch Centrum Perdu

Ziekte als metafoor

5/6 2009

Liefde en afstand

1/6 2009 — 30/6 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

29/5 2009

Presentatie Flarf, een bloemlezing

Ik ben een god in 't belangrijkste van mijn ideeën

24/5 2009

Friedrich Hölderlin en de verdwenen goden

Over poëzie, politiek en gemeenschap

17/5 2009

De Vorlesebühne VII

15/5 2009

“De hele wereld is aanwezig”

Avond rondom Rein Bloem

8/5 2009

Verloren filosofen

Over F.W.J. Schelling

1/5 2009 — 31/5 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

1/5 2009

Hotel New Flandres

Literaire systemen in het Nederlandse taalgebied

28/4 2009

Rede, daß ich Dich sehe

Tussen Oswald Egger en Johann Georg Hamann

24/4 2009

Aan de leegte ontrukt

Over Georges Perec

19/4 2009

De Vorlesebühne VI

19/4 2009

Reprise A Test of Poetry Louis Zukofskyś A

Onderdeel van de Culturele Bazaar in de Tolhuistuin

10/4 2009

Vers van het mes XIV

1/4 2009 — 30/4 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

29/3 2009

Hommage aan Forugh Farrokhzad (1935-1967)

27/3 2009

De Receptie III

Over Lunchpauzegedichten van Jan Arends

20/3 2009

Episch Centrum V

15/3 2009

De Vorlesebühne V

13/3 2009

Nederlandse mythologieën

6/3 2009

De authentieke ander

1/3 2009 — 31/3 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

28/2 2009

Presentatie Vlinderslag

Van Anne van Amstel

27/2 2009

Mythologie en politiek in de Turkse poëzie

20/2 2009

Jubileum Perdu

25 jaar Verloren Tijd

15/2 2009

De Vorlesebühne IV

13/2 2009

Woorden van wellust en geweld

Over C.C. Krijgelmans

6/2 2009

A Test of Poetry

Louis Zukofsky’s A

1/2 2009 — 28/2 2009

De fraktie

De nieuwsbrief van Perdu

29/1 2009

30+30 Dichtersmarathon 2009

Na afloop fluisterdisco met DJ Dorps

×

vr
8 mei 2009

Verloren filosofen

Over F.W.J. Schelling

Praktisch

Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 6 / 5 euro (met kortingskaart)

Met

Vanaf het wintersemester 1790-91 krijgen Hegel en Hölderlin er op het Tübinger Stift, waar zij theologie studeren, een jonge kamergenoot bij: Friedrich Schelling. Tijdens de intensieve vriendschap die ontstaat, schrijven de drie het Oudste systeemprogramma van het Duitse idealisme. Schelling en Hölderlin beginnen samen Kant te bestuderen maar Hegel blijft afzijdig. De daaropvolgende jaren ontwikkelen deze twee zich tot grootheden in respectievelijk de filosofie en de poëzie. Hegel blijft ondertussen vlijtig studeren.

Jaren later, in de tijd dat Schellings briljante filosofische excursies – over onder meer kunst, vrijheid, absolute identiteit, de verhouding tussen natuur en geest – maar niet willen leiden tot een algemeen systeem, publiceert Hegel zijn monumentale Fenomenologie van de geest met in het voorwoord een meedogenloze kritiek op de ‘identiteitsfilosofie’ (van Schelling, hoewel niet zo aangeduid), die Hegel beschrijft als “de nacht waarin alle koeien zwart zijn”.Vanaf dat moment zijn de twee oude vrienden rivalen en delft Schelling in zekere zin het onderspit, hevig en nu openlijk bekritiseerd door de rijzende ster Hegel. Na zijn dood wordt Schelling nog door koning Frederik Willem IV naar Berlijn gehaald om het volgens hem uit zijn voegen gebarsten hegelianisme te bestrijden. Zijn colleges slaan echter niet aan (hij wordt gehoond door de jongelui Kierkegaard, Engels en Burckhardt) en hij trekt zich verbitterd terug uit het openbare leven.

In de loop van de twintigste eeuw is men echter het belang van Schellings denken gaan inzien, zijn denkers als Heidegger, Habermas en Žižek diens gewaagde verweving van natuur, geschiedenis en kunst, gaan (her)waarderen en blijken zijn werken vanuit een hedendaags denkkader voor een vruchtbare herlezing vatbaar te zijn.

Met dit programma begint in Perdu een nieuwe reeks, getiteld Verloren Filosofen. Een reeks (inleidende) uiteenzettingen over het werk van denkers die om de een of andere reden uit de gratie zijn geraakt, eenvoudigweg nooit serieus genomen zijn, of op een andere manier voor de hedendaagse lezer zijn verloren. Aan het eind van elke avond moet na een aantal confronterende vragen duidelijk worden waar de filosoof in kwestie deze status aan te danken heeft, in hoeverre dat terecht is en hoe de mogelijkheden liggen om zijn of haar werk nu bij het denken te betrekken. Een vorm van achteraf parallel boekhouden.

'Noodzakelijkheid en vrijheid verhouden zich tot elkaar zoals het bewuste en het onbewuste. Kunst berust dan op het samenvallen van bewuste en onbewuste activiteit.'