Een nieuw ervaringsparadigma in de maak
Over het dichterschap van Marlene van Niekerk
De nieuwsbrief van Perdu
Een keuze uit het verzamelde werk van Rein Bloem
De nieuwsbrief van Perdu
De briefwisseling tussen Ingeborg Bachmann en Paul Celan
Jeugdliteratuur
Met Martin Reints
De nieuwsbrief van Perdu
Lyrische inleidingen op de Europese Grondwet
Duitstalige poëzie van Ann Cotten in vertaling
De nieuwsbrief van Perdu
Twee komedies uit Oost-Europa
Franse poëzie van Valérie Rouzeau in vertaling
De nieuwsbrief van Perdu
Poëzie van a.rawlings
Van Peter Gizzi
Kafka en film
Van Rutger Weemhoff
Nederlandse dichters en William Carlos Williams
Van Tsead Bruinja
Barbaren & co lezen Tabori
De nieuwsbrief van Perdu
Presentatie DW B
Van Erik Lindner
Met Hélène Gelèns
Van Jeroen van Rooij
Met To be Sung & Tjitske Jansen
Dimitri Antonissen
Over documentaire poëzie
De nieuwsbrief van Perdu
Over de verlamming van ons vrijheidsbegrip
Er valt een traan op de tompoes van Annie M.G. Schmidt
Theatrocratie
Pop in Perdu
De muzikale verbeelding bij Proust en Mann
Een verboden experiment
De weerstaanbare opkomst van Arturo Ui
Over Plateau van Nickel van Duijvenboden
30 dichters gekozen door Meander
Van Elmar Kuiper
Nederlandse dichters en William Carlos Williams
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 7 / 5 euro (met kortingskaart)
William Carlos Williams geldt als een van de belangrijkste en invloedrijkste dichters van de twintigste eeuw, zowel in de Amerikaanse poëzie als daarbuiten. Hij wist met zijn werk een divers gezelschap vernieuwers aan te spreken: van de Objectivisten en Robert Creeley tot de Beat-dichters en de met het experimentele language writing geassocieerde auteurs, prominent theoreticus van de beweging Ron Silliman voorop.
Wat is de aantrekkingskracht van zijn werk? Een antwoord is misschien te vinden in de principiële onconventionaliteit van Williams' werk. In de inleiding tot Kora in Hell, opgenomen in de baanbrekende collectie Imaginations, waarin Williams' meest radicale teksten zijn bijeengebracht, schrijft hij dat er geen precedent bestaat voor de stijl die hij ontwikkelt – en eigenlijk geldt dat steeds in zijn werk. Meer dan om het schrijven van gedichten als 'pure producten', ging hem erom de mogelijkheden van de taal zelf te vergroten. Geen uitdrukking van gedachten of gevoelens, maar de taal opnieuw ijken, een vorm uitvinden die nog niet bestaat.
Perdu neemt deze veelvormigheid en vernieuwingsdrang als uitgangspunt voor een avond waarop Nederlandse dichters uitgenodigd worden zich met de poëtica van Williams te engageren - in de hoop dat zij daarin nieuwe mogelijkheden zullen ontdekken, zowel voor hun eigen als voor Williams' werk.