2012

21/12 2012

Onwetendheid gethematiseerd in drie verhalen

17/12 2012

Presentatie van Een enkel groen blad, de olie van pelikanen en Midlife motivator

Van Mark van der Schaaf

14/12 2012

“U bevindt zich hier”

Kaart, subject en politiek

10/12 2012

Barbaren & co lezen Müller

Hartstuk, Overlijdensbericht, Philoktetes etc.

7/12 2012

Presentatie Terras 03 Masker, ontmasker

1/12 2012 — 31/12 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

30/11 2012

Onverwachts Rendez-Vous

Dada en het Gesamtkunstwerk in hedendaagse performancekunst

23/11 2012

Parataxis in Poetic Praxis

16/11 2012

Het alledaagse object spreekt

9/11 2012

Perdu Leest Nederland Leest Anders

2/11 2012

Machinekunst III

Vertaalmachines en computergestuurde choreografie

1/11 2012 — 30/11 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

28/10 2012

Presentatie Azul Press VI

26/10 2012

Voorbij de beeldende kunst

Over de scheppende kracht van de kunstbeschouwing

19/10 2012

Beeldende Kunst

Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid

12/10 2012

Poëzie en bezwering

Over de magische kracht van woorden

6/10 2012

Avond van de Catalaanse literatuur

Presentatie van Rebellie en Alle duivels zijn hier

5/10 2012

Architexture

Over het lezen van gebouwen

1/10 2012 — 31/10 2012

Post Perdu

28/9 2012

Zelfportret in een bolronde spiegel

24/9 2012

Barbaren & co lezen Gerrit Komrij

Een hommage

21/9 2012

Vers van het Mes XXIII

14/9 2012

Transpose

Co-performance van Oana Avasilichioaei en Mina Pam Dick

13/9 2012

Presentatie Een huis verlaten

Van Jos Versteegen

1/9 2012 — 30/9 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

29/6 2012

Het Eindfeest

Back to No Future

22/6 2012

Poëzie in gebarentaal

16/6 2012

Nacht van de Lange Verzen

Een etmaal voordracht van poëzie

9/6 2012

Presentatie Terras 02 Ruïne | Omhoog

8/6 2012

Het kind als mythe

Het kuind verbeeld in de kunsten

7/6 2012

Presentatie Dear world, fuck off, ik ga golfen

Van Frank Keizer

3/6 2012

Café Cossee juni 2012

1/6 2012 — 30/6 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

1/6 2012

De weg naar Egypte

25/5 2012

Nederlandse poëzie in een wurggreep II

Een Mettes-lexicon II

24/5 2012

Presentatie Wat een geluk

Van Gerry van der Linden

18/5 2012

De kunst van het machinelezen II

11/5 2012

Asking questions, trying answers

Presentatie nieuwe nY

4/5 2012

Theater Na de Dam 2012

Barbaren & Co lezen Fassbinder

1/5 2012 — 31/5 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

29/4 2012

Presentatie De onverschilligheid van rozen

Van Luuk Inhamm

27/4 2012

Een onmaatschappelijk gebaar II

Over Jacques Northe

24/4 2012

Presentatie Met schrijven zin verzamelen

Van Hans Groenewegen

20/4 2012

De club, een goedgeorganiseerde waan?

Presentatie nieuwe DW B

19/4 2012

Presentatie Azul Press 2012

Voorjaarsaanbieding

13/4 2012

Familieleden in de kunst

Wat gebeurt er als broers of zussen beide besluiten om kunstenaar te worden?

6/4 2012

Het refrein van het brein

Presentatie van de nieuwe Parmentier

1/4 2012 — 30/4 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

30/3 2012

De scheppende kracht van het vertalen

Britse poëzie van Marianne Morris in vertaling

26/3 2012

Barbaren & co lezen Arthur Miller

Dood van een handelsreiziger

24/3 2012

Presentatie Twee vogels één kogel

Van Willem Thies

23/3 2012

De kunst van het machinelezen I

16/3 2012

Eenzame wolven en andere gekken II

De figuur van de gek in literatuur, filosofie, politiek

11/3 2012

De langzame windhoos

Een woordwaag

10/3 2012

Eenzame wolven en andere gekken I

De figuur van de gek in literatuur, filosofie en politiek

9/3 2012

Vers van het Mes XXII + Paul Dutton

2/3 2012

'Groene motorkappen en walnootbruine gitaristen'

Over het gewicht van kleur

1/3 2012 — 31/3 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

29/2 2012

Café Cossee februari 2012

27/2 2012

Barbaren & co lezen Samuel Beckett

A wake for Sam

26/2 2012

Presentatie Tortuca #27 en #28

24/2 2012

Nederlandse poëzie in een wurggreep I

Een Mettes-Lexicon

19/2 2012

Anderstaligen in Amsterdam II

17/2 2012

De Receptie VIII

Over Donorwoorden van Sybren Polet

10/2 2012

Avond van de literatuurkritiek

In samenwerking met deReactor

3/2 2012

Kijken zonder zien

Over het manipuleren van foto's

1/2 2012 — 29/2 2012

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

30/1 2012

Barbaren & co lezen Klaus Heinrich Thomas Mann

Verschillende scènes en teksten

27/1 2012

Verse Beats 2.0

Internationaal programma met dichters, slammers en freestyle mc’s Bekendmaking nieuwe stadsdichter van Amsterdam

26/1 2012

30+30 Dichtersmarathon 2012

×

vr
19 okt 2012

Beeldende Kunst

Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid

Praktisch

Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 10 / 5 euro (met kortingspas)

Met

Volgens de hedendaagse Franse filosoof Alain Badiou komen in goede kunstwerken eeuwige en universele waarheden aan het licht die ingaan tegen allerlei verstarde politieke, culturele en filosofische opvattingen. De kunst doorbreekt de futloosheid echter niet door dit soort staande discoursen rechtstreeks onderuit te halen, zoals bijvoorbeeld de twintigste eeuwse ideologiekritiek doet, maar door eigen, alternatieve waarheden te produceren. Juist door zijn autonomie krijgt de kunst politieke relevantie.

Badiou benadrukt aan de andere kant dat de kunst geen ivoren toren-verschijnsel is dat slechts enkele verfijnde geesten tot zich kunnen nemen. De radicale breuken die grote kunstwerken veroorzaken kunnen door iedereen ervaren worden. Hij benadrukt dit door de term ‘massakunst’ te gebruiken. Vandaar ook dat hij zijn visie op kunst, net als zijn politieke ideeën, communistisch noemt - een benaming die hem veel onbegrip en kritiek heeft opgeleverd. Door zo te laveren tussen pamflettisme en autonomie biedt het werk van Badiou wellicht een nieuwe impuls aan het debat over de rol van kunst in de hedendaagse maatschappij.

Naar aanleiding van de publicatie van het boek Alain Badiou's inesthetica: kunst, filosofie, politiek (uitgeverij Octavo), bezorgd door Joost de Bloois en Ernst van den Hemel, reageren vanavond kunstenaars op de ideeën van Badiou. Hoe denken zij over kunst als een procedure om waarheid te ontdekken? Wat is de relatie met die andere waarheidsprocedure die Badiou onderscheidt, de politiek? En in hoeverre biedt Badiou’s visie op kunst een opening om huidige trends die de kunst irrelevant lijken te maken tegen gaan, zoals de vermarkting van kunst?