Van Mark van der Schaaf
Kaart, subject en politiek
Hartstuk, Overlijdensbericht, Philoktetes etc.
De nieuwsbrief van Perdu
Dada en het Gesamtkunstwerk in hedendaagse performancekunst
Vertaalmachines en computergestuurde choreografie
De nieuwsbrief van Perdu
Over de scheppende kracht van de kunstbeschouwing
Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid
Over de magische kracht van woorden
Presentatie van Rebellie en Alle duivels zijn hier
Over het lezen van gebouwen
Een hommage
Co-performance van Oana Avasilichioaei en Mina Pam Dick
Van Jos Versteegen
De nieuwsbrief van Perdu
Back to No Future
Een etmaal voordracht van poëzie
Het kuind verbeeld in de kunsten
Van Frank Keizer
De nieuwsbrief van Perdu
Een Mettes-lexicon II
Van Gerry van der Linden
Presentatie nieuwe nY
Barbaren & Co lezen Fassbinder
De nieuwsbrief van Perdu
Van Luuk Inhamm
Over Jacques Northe
Van Hans Groenewegen
Presentatie nieuwe DW B
Voorjaarsaanbieding
Wat gebeurt er als broers of zussen beide besluiten om kunstenaar te worden?
Presentatie van de nieuwe Parmentier
De nieuwsbrief van Perdu
Britse poëzie van Marianne Morris in vertaling
Dood van een handelsreiziger
Van Willem Thies
De figuur van de gek in literatuur, filosofie, politiek
Een woordwaag
De figuur van de gek in literatuur, filosofie en politiek
Over het gewicht van kleur
De nieuwsbrief van Perdu
A wake for Sam
Een Mettes-Lexicon
Over Donorwoorden van Sybren Polet
In samenwerking met deReactor
Over het manipuleren van foto's
De nieuwsbrief van Perdu
Verschillende scènes en teksten
Internationaal programma met dichters, slammers en freestyle mc’s Bekendmaking nieuwe stadsdichter van Amsterdam
Over het manipuleren van foto's
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur
Entree: 10 / 5 euro (met kortingspas)
In het recent verschenen Kijken zonder zien schrijft Gie van den Berghe over vijftien historische, overbekende foto’s. Wat is daar nog over te vertellen? Ontzettend veel, zo laat Van den Berghe zien.
Juist die iconische foto’s zijn namelijk vaak (opzettelijk of per ongeluk) gemanipuleerd. Ze zijn versneden, er is in geknoeid of ze zijn van verkeerde onderschriften voorzien. Bij nadere inspectie blijken die eenduidige, stukgereproduceerde beelden ineens helemaal niet zo eenduidig, of verbeelden ze iets heel anders dan we aanvankelijk dachten. Behalve een interessant onderzoek naar de achtergronden van historisch beelden, is Kijken zonder zien vooral een impliciete oproep om kritisch te kijken.
Naar aanleiding van Kijken zonder zienorganiseert Perdu een avond over omgaan met historische foto’s. Gie van den Berghe houdt een lezing gebaseerd op zijn boek, met enkele fascinerende verhalen achter historische foto’s. Christophe Van Gerrewey gaat in op een bijzonder geval van fotomanipulatie in de roman Slow Man van Coetzee.
Gie van den Berghe (Gent, 1945) is autodidact en freelance wetenschapper. Hij ging op zijn drieëndertigste studeren, werd aan de Universiteit Gent licentiaat en doctor in de moraalwetenschap met een studie over de nazi-kampen die hij herwerkte tot Met de dood voor ogen (Antwerpen, 1987). Het werk van Gie van den Berghe werd bekroond met geschiedkundige en andere prijzen, onder meer de Arkprijs voor het Vrije Woord.
Christophe Van Gerrewey (1982) studeerde architectuur aan de Universiteit Gent en literatuurwetenschappen aan de Katholieke Universiteit Leuven. Hij is als FWO-aspirant aan de Vakgroep Architectuur & Stedenbouw van de Universiteit Gent verbonden. Hij publiceerde over architectuur, literatuur, podiumkunst en beeldende kunsten in tijdschriften zoals DWB, De Witte Raaf, Etcetera, Ons Erfdeel, A+, OASE, NRC Handelsblad, Streven, Rekto:Verso, De Architect en Metropolis M.