Van Mark van der Schaaf
Kaart, subject en politiek
Hartstuk, Overlijdensbericht, Philoktetes etc.
De nieuwsbrief van Perdu
Dada en het Gesamtkunstwerk in hedendaagse performancekunst
Vertaalmachines en computergestuurde choreografie
De nieuwsbrief van Perdu
Over de scheppende kracht van de kunstbeschouwing
Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid
Over de magische kracht van woorden
Presentatie van Rebellie en Alle duivels zijn hier
Over het lezen van gebouwen
Een hommage
Co-performance van Oana Avasilichioaei en Mina Pam Dick
Van Jos Versteegen
De nieuwsbrief van Perdu
Back to No Future
Een etmaal voordracht van poëzie
Het kuind verbeeld in de kunsten
Van Frank Keizer
De nieuwsbrief van Perdu
Een Mettes-lexicon II
Van Gerry van der Linden
Presentatie nieuwe nY
Barbaren & Co lezen Fassbinder
De nieuwsbrief van Perdu
Van Luuk Inhamm
Over Jacques Northe
Van Hans Groenewegen
Presentatie nieuwe DW B
Voorjaarsaanbieding
Wat gebeurt er als broers of zussen beide besluiten om kunstenaar te worden?
Presentatie van de nieuwe Parmentier
De nieuwsbrief van Perdu
Britse poëzie van Marianne Morris in vertaling
Dood van een handelsreiziger
Van Willem Thies
De figuur van de gek in literatuur, filosofie, politiek
Een woordwaag
De figuur van de gek in literatuur, filosofie en politiek
Over het gewicht van kleur
De nieuwsbrief van Perdu
A wake for Sam
Een Mettes-Lexicon
Over Donorwoorden van Sybren Polet
In samenwerking met deReactor
Over het manipuleren van foto's
De nieuwsbrief van Perdu
Verschillende scènes en teksten
Internationaal programma met dichters, slammers en freestyle mc’s Bekendmaking nieuwe stadsdichter van Amsterdam
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur
Entree: 10 / 5 euro (met kortingskaart)
Hoe doen de media verslag van oorlogssituaties? Meestal is er een hoofdthema of rode draad, bijvoorbeeld ‘Onze jongens en meisje in Afghanistan’ of ‘De Egyptenaren komen op voor hun vrije meningsuiting’. Deze rode draad dient als filter voor wat er verteld wordt, zo horen we veel over Uruzgan en Kunduz en veel minder over andere regio’s van Afghanistan. De gebeurtenissen die wel worden gerapporteerd hebben als doel om het hoofdthema verder uit te werken.
Deze behandeling van het thema oorlog is gebaseerd op het stijlkenmerk van de onderverdeling in secties en subsecties, zinnen en bijzinnen, en wordt hypotaxis (hypo=onder, taxis=ordening) genoemd.
Op deze avond staat het tegenoverstelde stijlkenmerk, parataxis (para=naast elkaar), centraal. In Barrett Watten’s Bad History (1998) wordt op paratactische wijze verslag gedaan van (de aanloop naar) de Golf Oorlog (1990-1991). In dit werk vervult de paratactische stijl een politieke, welhaast activistische rol door zich te verzetten tegen de onderverdeling in de grammatica en, in het verlengde daarvan, de politieke onderverdeling die de basis vormt van geweldsrelaties.
Prof. Dr. Barrett Watten zal voordragen uit zijn werken Under Erasure (1991) en Bad History en zal reflecteren over het gebruik van parataxis.
Op 12 September 2012 overleed Arkadii Dragomoschenko, de belangrijkste representant van de Language poëzie in Rusland. Dragomoschenko maakt in zijn werkt uitvoerig gebruik van de vernieuwende stijlkenmerken, waaronder parataxis, waar de hoofdzakelijk in de Verenigde Staten gevestigde Language poets zich van bedienen.
Dichter en hersenonderzoeker Prof. Jan Lauwereyns, die eerder werk van Dragomoschenko vertaalde, zal over het werk van deze dichter reflecteren.
Naast deze twee internationale schrijvers zal er aandacht zijn voor het gebruik van parataxis in het werk van hedendaagse Nederlandstalige dichters, waaronder Jan Lauwereyns, Elisabeth Tonnard en Frank Keizer. Elisabeth Tonnard publiceerde in o.a. Armada, Tortuca, Yang en bracht sinds 2003 maar liefst 27 boeken uit. Frank Keizer is o.a. redacteur van Parmentier en debuteerde onlangs met het chapbook Dear world, fuck off, ik ga golfen.