Nederlandstalig seizoen deel 2
De nieuwsbrief van Perdu
Van Rufus Kain
Met Paul Bogaert en Micha Hamel
Een hommage aan Hans Groenewegen
Nederlandstalig seizoen deel 1
De nieuwsbrief van Perdu
Met Anneke Brassinga en Peter van Lier
De kunst van het machinelezen - revisited
Van Annelie David
In het Poëziecentrum te Gent
Van Thomas Möhlmann
Van Piet Gerbrandy
De levensader van imperialistisch Europa
Rouw met diertjes van Astrid Lampe
De nieuwsbrief van Perdu
2013 is door Unesco uitgeroepen tot “Kavafis jaar” | “ΚΑΒΑΦΗΣ- ΦΩΝΕΣ”, UNESCO, 2013 ΕΤΟΣ ΚΑΒΑΦΗ
De zinnen van literatuur
Van Jaap Blonk
Een internationale receptie
Van Rob Halpern, vertaald door Samuel Vriezen en Frank Keizer
In samenwerking met SLAA
Van Rodaan Al Galidi
De nieuwsbrief van Perdu
Van Doina Ioanid, vertaald door Jan H. Mysjkin
In De Loketten van het Vlaams Parlement
Utopie tot dystopie, dromen verbeeld
De nieuwsbrief van Perdu
Liefde en aarde van Tom van de Voorde
Klassieken herschreven
Van Maarten van de Graaff
Bezette stad in kaart gebracht
Barbaren & co lezen Georg Tabori
Van Tsead Bruinja
De nieuwsbrief van Perdu
Gentrificatie: de verbeelding van de maakbare stad
Theater naar 3 gedichten van F. van Dixhoorn
Van Nic Dunlop
De Vijftigers nu
De nieuwsbrief van Perdu
Heimat wo ? Heimat was? Und wenn ja…, wie viele ?
Over Uitzicht is een afstand die zich omkeert van Bernke Klein Zandvoort
Experimentele poëzie uit Argentinië en Chili in vertaling bij Perdu
Stad, kunst en politiek
De nieuwsbrief van Perdu
Met Anne Vegter en Charlotte Mutsaers
Van Marc Kregting
van alle angst ontdaan van Hans Groenewegen
Spreken, schrijven, poëzie
Van Seamus Heaney, vertaald door Onno Kosters en Han van der Vegt
Van Mark Boog
De nieuwsbrief van Perdu
Met Paul Bogaert en Micha Hamel
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 10 / 5 euro (met kortingskaart)
De lezer is een serie vraaggesprekken tussen een dichter en een geoefende lezer, met een bijzonder kenmerk: het is de dichter die de vragen stelt over zijn eigen werk en de lezer die daarop antwoordt. Dat levert spannende gesprekken op met een soms verrassend poëticaal resultaat. Nieuwe inzichten ontstaan, zowel bij het publiek als bij de dichters zelf. Grenzen worden afgetast: tussen een dichter en zijn werk, tussen lezer en dichter, tussen lezer en gedicht.
In deze aflevering interviewt Paul Bogaert Marieke Winkler naar aanleiding van zijn nieuwe bundel Ons verlangen, augustus 2013 verschenen bij De Bezige Bij Antwerpen. Ook is Micha Hamel er, hij zal onder meer over zijn bundel Bewegend doel (Atlas Contact) spreken met Kiene Brillenburg-Wurth.
Paul Bogaert publiceerde onlangs zijn vijfde dichtbundel: *Ons **verlangen* (De Bezige Bij, 2013), een ‘huiveringwekkende staalkaart van wat mensen elkaar allemaal aandoen’. Voor zijn vorige bundel *De Slalom soft* kreeg hij de Herman De Coninckprijs en de driejaarlijkse Vlaamse Cultuurprijs voor Poëzie. Paul Bogaert woont in Leuven en werkt in Brussel.
Kiene Brillenburg-Wurth is universitair hoofddocent Literatuurwetenschap aan de Universiteit Utrecht. Van haar verscheen Musically Sublime(NY 2009), Between Page and Screen(NY 2012) en (met Ann Rigney) Het leven van teksten(2011, 4de druk). Kiene is gespecialiseerd in experimentele literatuur, literatuurtheorie, esthetica, literatuur en nieuwe media, literatuur en muziek.
Micha Hamel is dirigent, componist, en dichter. Zijn concertmuziek werd uitgevoerd door onder meer het Residentie Orkest, het Rotterdams Philharmonisch het Radio Kamer Orkest, het Radio Filharmonisch Orkest, het Schönberg Ensemble en Slagwerkgroep Den Haag. Ook componeerde hij muziek voor dans en theater. In 2008 toerde zijn eerste opera, de tragische operette “Snow White” (geproduceerd door de Nationale Reisopera) door het land. Daarnaast is Micha Hamel lector "New Performance Practice" aan Hogeschool Codarts, Rotterdam, alwaar hij onderzoek verricht naar de mogelijke en wenselijke ontwikkelingen in de klassieke muziekpraktijk.
Marieke Winkler is als promovenda verbonden aan de afdeling Nederlandse Taal en Cultuur van de Radboud Universiteit Nijmegen. Zij werkt aan een proefschrift over het onderscheid tussen literatuurkritiek en literatuurwetenschap in de Nederlandse letteren sinds 1880. Daarnaast doceert zij moderne Nederlandse literatuurgeschiedenis bij de opleiding 'Creative Writing' aan de ArtEZ en schrijft zij voor het Vlaamse literaire tijdschrift DW B.