2013

20/12 2013

Presentatie Terras 05 Maken en Breken

13/12 2013

Poëtendiner

12/12 2013

Dichter bij de Bezige Bij

9/12 2013

Barbaren & co lezen Lodewijk de Boer

Nederlandstalig seizoen deel 2

3/12 2013

Kunstmarkt in Perdu

1/12 2013 — 31/12 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

1/12 2013

De Boekenkast van Lucebert

29/11 2013

Words Live #4

24/11 2013

Presentatie Hou me er niet aan

Van Rufus Kain

22/11 2013

Wreed optimisme

15/11 2013

De Lezer IX - Het omgekeerde dichtersinterview

Met Paul Bogaert en Micha Hamel

14/11 2013

Presentatie Blijven & verreizen

Een hommage aan Hans Groenewegen

11/11 2013

Barbaren & co lezen Koos Terpstra

Nederlandstalig seizoen deel 1

8/11 2013

This is not a Script

1/11 2013 — 30/11 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

1/11 2013

Twee dichters I

Met Anneke Brassinga en Peter van Lier

25/10 2013

Dick Raaijmakers

De kunst van het machinelezen - revisited

20/10 2013

Presentatie Machandel

Van Annelie David

18/10 2013

Vers van het Mes XXVII

In het Poëziecentrum te Gent

18/10 2013

Wandelen als esthetische praktijk

17/10 2013

Presentatie Waar we wonen

Van Thomas Möhlmann

13/10 2013

Presentatie Een vlok duisternis

Van Piet Gerbrandy

11/10 2013

Presentatie DW B Rijndorst

De levensader van imperialistisch Europa

4/10 2013

Perdu Leest Langzaam #3

Rouw met diertjes van Astrid Lampe

1/10 2013 — 31/10 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

29/9 2013

Presentatie Kavafis 1863-1933

2013 is door Unesco uitgeroepen tot “Kavafis jaar” | “ΚΑΒΑΦΗΣ- ΦΩΝΕΣ”, UNESCO, 2013 ΕΤΟΣ ΚΑΒΑΦΗ

27/9 2013

Vers van het Mes XXVI

20/9 2013

Radicaal lezen

De zinnen van literatuur

19/9 2013

Presentatie Klinkt

Van Jaap Blonk

17/9 2013

Première documentaire De stem van dichters

15/9 2013

Read my world | Presentatie Rampensuites

Van Rob Halpern, vertaald door Samuel Vriezen en Frank Keizer

15/9 2013

Read my world | Documented Reality

In samenwerking met SLAA

15/9 2013

Read my world | Lucebert

Een internationale receptie

2/9 2013

Presentatie Liever niet, antwoordt de liefde

Van Rodaan Al Galidi

1/9 2013 — 30/9 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

28/6 2013

Eindfeest & Presentatie Terras 04 Berlijn

21/6 2013

Poëzie die telt

20/6 2013

Avondgeluiden

15/6 2013

Presentatie Oorbellen, buiken en eenzaamheid

Van Doina Ioanid, vertaald door Jan H. Mysjkin

12/6 2013

Vers van het Mes XXV

In De Loketten van het Vlaams Parlement

7/6 2013

Bezette stad #4

Utopie tot dystopie, dromen verbeeld

1/6 2013 — 30/6 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

31/5 2013

Perdu Leest Langzaam #2

Liefde en aarde van Tom van de Voorde

24/5 2013

Herschrijven

Klassieken herschreven

17/5 2013

Konkrete poëzie / Visuele poëzie / Mail-art

11/5 2013

Presentatie Vluchtautogedichten

Van Maarten van de Graaff

10/5 2013

Bezette stad #3

Bezette stad in kaart gebracht

4/5 2013

Theater Na de Dam 2013

Barbaren & co lezen Georg Tabori

3/5 2013

De filosofische roman

2/5 2013

Presentatie Stofzuigerzangers / Stofsûgersjongers

Van Tsead Bruinja

1/5 2013 — 31/5 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

26/4 2013

Bezette Stad #2

Gentrificatie: de verbeelding van de maakbare stad

19/4 2013

SÉRIES

Theater naar 3 gedichten van F. van Dixhoorn

17/4 2013

Presentatie Brave New Burma

Van Nic Dunlop

12/4 2013

De blote kont der kunst

De Vijftigers nu

5/4 2013

Eliminatieve poëzie

1/4 2013 — 1/5 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

31/3 2013

D/NL LESEBÜHNE

Heimat wo ? Heimat was? Und wenn ja…, wie viele ?

29/3 2013

De Receptie IX

Over Uitzicht is een afstand die zich omkeert van Bernke Klein Zandvoort

22/3 2013

De literaire subsidieloterij

15/3 2013

Contemporaine poëtica’s

Experimentele poëzie uit Argentinië en Chili in vertaling bij Perdu

8/3 2013

Bezette stad #1

Stad, kunst en politiek

1/3 2013 — 31/3 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

1/3 2013

De Lezer VIII - Het omgekeerde dichtersinterview

Met Anne Vegter en Charlotte Mutsaers

24/2 2013

Presentatie Koffie. Een doeboek

Van Marc Kregting

22/2 2013

Vers van het Mes XXIV

15/2 2013

Perdu Leest Langzaam #1

van alle angst ontdaan van Hans Groenewegen

8/2 2013

Onbegrepen
Lettergrepen

Spreken, schrijven, poëzie

7/2 2013

Presentatie District en Circle

Van Seamus Heaney, vertaald door Onno Kosters en Han van der Vegt

5/2 2013

Presentatie Maar zingend

Van Mark Boog

1/2 2013 — 28/2 2013

Post Perdu

De nieuwsbrief van Perdu

31/1 2013

30+30 Dichtersmarathon 2013

×

zo
15 sep 2013

Read my world | Documented Reality

In samenwerking met SLAA

Praktisch

Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.30 uur

Locatie: Tolhuistuin, Tent

Met

Het Read My World-festival onderzoekt het grensgebied tussen de literatuur en de (onderzoeks-) journalistiek. Het festival daagt de auteurs uit om verhalen te presenteren die voorbij gaan aan 'de vluchtige headlines waarin het nieuws ons doorgaans bereikt’.

Maar hoe zien die verhalen er dan uit? En hebben ze de literatuur iets te bieden? Of juist eerder de journalistiek? Wie het volgende citaat van Samuel Vriezen (uit Parmentier 19-1, 2010) leest over de literaire verwerking van Grunbergs bezoeken aan Afghanistan (en de receptie daarvan), zou dit in twijfel kunnen trekken:

Zoals Baudrillard ooit suggereerde dat de Golfoorlog nooit heeft plaatsgehad, zo zou je kunnen betwijfelen of Grunberg wel in Afghanistan is geweest. Met andere woorden: ik vraag mij af of zijn bezoek aan conflictgebieden wel wezenlijke sporen heeft achtergelaten in zijn werk. Uit de Grunberg-receptie kun je in elk geval niet opmaken hoe zijn stukken en romans de sporen dragen van zijn Afghanistan-ervaring. Buelens, Vaessens en Van Dijk leggen alledrie de nadruk op de literaire verwerking van de werkelijke ervaring tot een verhaal. Buelens analyseert daarbij zelfs hoe de beschrijving van een raketaanval in de uiteindelijke column sterk afwijkt van de eerste beschrijving ervan op Grunbergs blog; in de latere tekst is er een traditioneel (jüngeriaans) motief ingeslopen, namelijk dat het levensgevaardlijke van de oorlog roesopwekkend werkt. "Het is [Grunberg] om de literaire verwerking van waarachtige ervaringen te doen," zegt Vaessens. Jawel, maar waar is Afghanistan dan nog? (p 40)

De literair-journalistieke verhalen die Grunberg ons presenteert, geven de lezer geenszins een beeld van wat de auteur in Afghanistan heeft meegemaakt. Zijn verslagen lijken daarmee niet dezelfde nieuwswaarde te hebben als die van kranten of dagbladen. Waar schuilt die waarde dan wel in? In het literaire? In de taal?

Wat Grunberg via de verhalen wellicht zichtbaar probeert te maken, is de afstand die heerst tussen de werkelijkheid en de (talige) representatie hiervan. Vriezen noemt dit in hetzelfde artikel een 'gapend werkelijkheidstekort'. Hoe literatoren pogingen doen om dit gapende werkelijkheidstekort te omzeilen - die vraag staat centraal tijdens dit programma over documenterende literatuur.

Hoe ‘dichten’ schrijvers de kloof tussen de werkelijkheid en haar (talige) representaties? Welk effect gaat van een tekst zelf uit? Welke rol speelt de af- of aanwezigheid van de schrijver in sociaal en politiek complexe omgevingen? Hoe zien de schrijvers hun eigen rol in die context? Hoe gaan zij om met politiek gekleurde archieven en bronnen, en in hoeverre valt er literair te documenteren als de werkelijkheid zich op intense wijze aan de auteur opdringt?

Met deze vragen onderzoeken schrijvers, kunstenaars, academici en journalisten uit Egypte, Palestina en Nederland (de status van) documenterende literatuur op haar realisme en werkelijkheidstekort.