de vijfde dichtbundel van Erik Lindner
Exploring the potential of aesthetic experience to transform common experience, an effect we may call political.
Geesteswetenschappen onder vuur
Tenny Frank over Pessoa
Over en met de Syrisch-Palestijnse dichter Ghayath Almadhoun
De nieuwsbrief van Perdu
De bewonderaar bewonderd
Antoinette Sisto
Het lichaam als instrument
Anneke Brassinga, Yannick Dangre, Peter du Gardijn, Erik Lindner en Rens van der Knoop
Filosoof zoekt zin
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
Optredens van vier Sloveense dichters
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
integrale voordracht van vallende stilte
1e Lees- en Kijkblokavond Roman
Boekpresentatie Uitgeverij Vantilt
Barbaren & Co & De Theatertroep lezen toneelstukken van Judith Herzberg
De nieuwsbrief van Perdu
I.s.m. deBuren, de Vorlesebühne, Houtzaagmolen De Ster en DW B
een avond met dichter Ricardo Domeneck
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
Huis-tuin-en-keuken-surrealisme
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
De debuutbundel van Saskia Stehouwer
Introducing and investigating forms of time that fold into collective and linear time
In het Poëziecentrum te Gent
Tenny Frank over Gerrit Kouwenaar
nY en Perdu zoeken uitwegen
De nieuwsbrief van Perdu
Tenny Frank over Fred Portegies Zwart
Een avond over poëzie en performance
Tenny Frank over Paul Rodenko
Het engagement van de ironie
Tenny Frank over Pierre H. Dubois
Felix & Sofie over de kruisbestuiving tussen kunst en filosofie
Het internationale literatuurfestival van Amsterdam
De nieuwsbrief van Perdu
Feest van de Verandering
Metamorfose & Feest van de Verandering
De Russische underground
Gevaarlijk gedachtengoed bij Carl Schmitt en Martin Heidegger
Een middagprogramma waarin we met dichters en filosofen het fenomeen ‘politieke lente’ vanuit verschillende perspectieven onderzoeken.
Presentatie met en door zeven auteurs
Nederlandstalig seizoen deel 5
De nieuwsbrief van Perdu
Artist's Book als kunst- en verzamelobject
Thuis van Geert Buelens
Het lichaam als on/ding
Hommage aan Lucebert
New Sincerity, grondleggers en critici
Van Adriaan Koerbagh
Barbaren & co lezen Peter Weiss en William Jan Otten.
Met Frans Kuipers en Sandrine Verstraete
De nieuwsbrief van Perdu
Over poëzie en productie
Over Romantiek
Met Krijn Peter Hesselink en Jeroen van Rooij
Symposium
De nieuwsbrief van Perdu
Postmodernisme in de Sovjet-Unie
Van Frank Vande Veire
Het werk van Fritzi Harmsen van Beek
Kijken, keek, bekeken
Nederlandstalig seizoen deel 4
Perdu Outer Space
25 jaar dichterschap
In het Poëziecentrum te Gent
De nieuwsbrief van Perdu
Nach der mitte folgt ein Schweigen
Van Stefan en Franciszka Themerson
Luisteren als artistieke praktijk
Is Metafysica Dood?
Van Melle Hammer
De bollen zijn heel decoratief aan de vijver
Nederlandstalig seizoen deel 3
Van Thomas Blondeau
Visuele Poëzie van avant-garde tot nu
De nieuwsbrief van Perdu
Van Lieke Marsman
Visuele Poëzie van avant-garde tot nu
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 10 / 5 euro (met kortingskaart)
In 2014 organiseert Perdu een serie programma’s over hedendaagse Russische poëzie. De eerste avond in de reeks gaat over de rijke maar in Nederland in veel opzichten onderbelichte traditie van Russische visuele poëzie. Visuele elementen, het samenspel tussen tekst en beeld maar ook het teken als beeld deden hun intree met het Cubo-Futurisme. In 1912 proclameren David Burliuk, Aleksej Kroetsjonych, Vladimir Majakovskij en Velimir Chlebnikov in hun manifesto Een klap in het gezicht van de smaak van het publiek het begin van een nieuwe taal. Het Cubo-Futurisme rust op vier pilaren:
1. Op het vergroten van de omvang van de woordenschat met willekeurige en afgeleide woorden (Woordvernieuwing).
2. Op een onverzoenlijke haat jegens de taal die tot aan hen toe heeft bestaan.
3. De door u uit berkentwijgen gevlochten krans van goedkope roem met afschuw van het trotse voorhoofd te rukken.
4. Op de aardkluit van het woord 'wij' te staan midden in een zee van gefluit en verontwaardiging.
En als er vooralsnog ook in onze regels de vuile vlekken van uw ‘gezond verstand’ en ‘goede smaak’ zitten, dan flitst daarin toch reeds voor het eerst de Bliksem van de Nieuwe Komende Schoonheid van het Zelfstandige (op zichzelf staande) Woord.’
Die vernieuwingsdrift van de historische avant-garde werd later, onder Stalin’s doctrine van het socialistisch realisme, gekaapt en in ‘getemde’ vorm geïnstrumentaliseerd voor ideologische doeleinden. Tegelijkertijd met deze autoritaire toe-eigening kwam er verzet op gang. De strijd gaat daarbij niet alleen om de autonomie van het woord, maar ook om de autonomie van het beeld en de beeldtaal. Perdu traceert deze ontwikkelingen door te vragen hoe deze beeldtaal door dichters en staat wordt ingezet, en opnieuw kan worden toegeëigend.
Willem Weststeijn leidt de avond in en zal verder ingaan op werk van Ry Nikonova, Sergej Sigej en Sergej Birjukov. Erci Metz vertaalde voor deze avond visueel werk van Sen-Senkov, Gornon en Voznesenskij. Tot slot geeft Helen White een reactie vanuit hedendaags perspectief.
Willem Weststeijn is emeritus hoogleraar Slavistiek en Chlebnikov-specialist. Hij introduceerde het werk van Chlebnikov in Nederland met een in 1986 verschenen bloemlezing en publiceerde o.a. over de poëtische taal van het Russische symbolisme en futurisme.
Eric Metz is vertaler en als universitair docent Slavische Letteren werkzaam aan de Universiteit van Amsterdam. Hij vertaalde o.a. werk van Dimitrix Lazoetkin, Sergeij Prokofjev en Andreij Voznesenskij. Metz heeft bijzondere belangstelling voor modernistische poëzie uit Tsjechië en Rusland, poëzievertalingen en de receptie van Westerse poëticale tradities in de Slavische wereld. Voor Perdu vertaalde hij nieuw werk van Sen-Senkov.
Helen White is dichter en beeldend kunstenaar. Als medeoprichtster van het Belgische collectief krikri organiseerde ze tentoonstellingen, workshops en festival over experimentele cross-over-poëzie. Haar installaties en performances waren op festivals in binnen- en buitenland te zien. White publiceerde in verschillende literaire tijdschriften en bracht twee chapbooks uit. Tevens leverde ze een bijdrage aan de anthologie The Last Vispo Anthology: Visual Poetry 1998-2008.Helen White woont en werkt in Gent.