de vijfde dichtbundel van Erik Lindner
Exploring the potential of aesthetic experience to transform common experience, an effect we may call political.
Geesteswetenschappen onder vuur
Tenny Frank over Pessoa
Over en met de Syrisch-Palestijnse dichter Ghayath Almadhoun
De nieuwsbrief van Perdu
De bewonderaar bewonderd
Antoinette Sisto
Het lichaam als instrument
Anneke Brassinga, Yannick Dangre, Peter du Gardijn, Erik Lindner en Rens van der Knoop
Filosoof zoekt zin
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
Optredens van vier Sloveense dichters
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
integrale voordracht van vallende stilte
1e Lees- en Kijkblokavond Roman
Boekpresentatie Uitgeverij Vantilt
Barbaren & Co & De Theatertroep lezen toneelstukken van Judith Herzberg
De nieuwsbrief van Perdu
I.s.m. deBuren, de Vorlesebühne, Houtzaagmolen De Ster en DW B
een avond met dichter Ricardo Domeneck
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
Huis-tuin-en-keuken-surrealisme
Tenny Frank over enkele afgeprijsde bundels
De debuutbundel van Saskia Stehouwer
Introducing and investigating forms of time that fold into collective and linear time
In het Poëziecentrum te Gent
Tenny Frank over Gerrit Kouwenaar
nY en Perdu zoeken uitwegen
De nieuwsbrief van Perdu
Tenny Frank over Fred Portegies Zwart
Een avond over poëzie en performance
Tenny Frank over Paul Rodenko
Het engagement van de ironie
Tenny Frank over Pierre H. Dubois
Felix & Sofie over de kruisbestuiving tussen kunst en filosofie
Het internationale literatuurfestival van Amsterdam
De nieuwsbrief van Perdu
Feest van de Verandering
Metamorfose & Feest van de Verandering
De Russische underground
Gevaarlijk gedachtengoed bij Carl Schmitt en Martin Heidegger
Een middagprogramma waarin we met dichters en filosofen het fenomeen ‘politieke lente’ vanuit verschillende perspectieven onderzoeken.
Presentatie met en door zeven auteurs
Nederlandstalig seizoen deel 5
De nieuwsbrief van Perdu
Artist's Book als kunst- en verzamelobject
Thuis van Geert Buelens
Het lichaam als on/ding
Hommage aan Lucebert
New Sincerity, grondleggers en critici
Van Adriaan Koerbagh
Barbaren & co lezen Peter Weiss en William Jan Otten.
Met Frans Kuipers en Sandrine Verstraete
De nieuwsbrief van Perdu
Over poëzie en productie
Over Romantiek
Met Krijn Peter Hesselink en Jeroen van Rooij
Symposium
De nieuwsbrief van Perdu
Postmodernisme in de Sovjet-Unie
Van Frank Vande Veire
Het werk van Fritzi Harmsen van Beek
Kijken, keek, bekeken
Nederlandstalig seizoen deel 4
Perdu Outer Space
25 jaar dichterschap
In het Poëziecentrum te Gent
De nieuwsbrief van Perdu
Nach der mitte folgt ein Schweigen
Van Stefan en Franciszka Themerson
Luisteren als artistieke praktijk
Is Metafysica Dood?
Van Melle Hammer
De bollen zijn heel decoratief aan de vijver
Nederlandstalig seizoen deel 3
Van Thomas Blondeau
Visuele Poëzie van avant-garde tot nu
De nieuwsbrief van Perdu
Van Lieke Marsman
Aanvang: 20.00 uur / Zaal open: 19.30 uur Entree: gratis
U bent namens de auteurs, Uitgeverij Marmer en Stichting Perdu van harte uitgenodigd voor de dubbele boekpresentatie van:
Graafschade door Peter Drehmanns & Wildberichten door Johanna Geels
De schoolreünie – er zijn mensen die zich niets leukers kunnen voorstellen, terwijl anderen de uitnodiging meteen bij het oud papier gooien. Waar de een graag wil weten “wat er van de ander geworden is”, houdt die ander dat liever voor zichzelf. Peter Drehmanns twijfelde over de reünie van zijn ‘klas van 1971’, een klas op de katholieke jongensschool in het Limburgse Haelen (nabij Roermond), en besloot niet te gaan. Hij stelde zich de jongens voor als de mannen die inmiddels hebben vastgesteld wat er van hun dromen terecht is gekomen. Dat resulteerde in mooie, wrange, trieste, geestige, opbeurende en klaaglijke gedichten over de mannen die het nu zijn: over Marcel op de grote vaart en Sjeng 'met beestenbloed onder de nagels'. De gedichten in Graafschade zijn verhalen vol liefde en scheiding, werk en kinderen, dood en geluk; verhalen kortom, die lezen als het logboek van "Het Leven" zelf. Drehmanns weet op zijn eigen onnavolgbare wijze de protretten te ontdoen van elke opsmuk, alsof de verhalen zichzelf in al hun eenvoud aan hem hebben verteld. Genoteerd in een glasharde stijl, maar altijd vol mededogen, want ja, de dichter is een van hen.
Peter Drehmanns schrijft proza en poëzie. Hij publiceerde eerder de dichtbundels Hedendaags Reisadvies (2011) en Onder Nog Onopgehelderde Omstandigheden (2012).
'Hier rust het wild' waarschuwt het eerste gedicht van deze dichtbundel. Dit is geen loos alarm, want het universum van Geels is niet dat van tv-reclames, spelletjes en zoete koek. De wereld van deze dichter heeft rafels, en barstjes ontsieren het oppervlak. Maar juist daardoor kan Geels die wereld in al haar naaktheid en oprechtheid laten zien: 'Buitenwijken liegen niet'. Johanna Geels baant zich een weg dwars dor de troep, benoemt dat wat pijn doet en bespaart ook zichzelf niet. Met als doel van de reis: 'een andere vogel. Een nest.'
Het beeld op de omslag is van Ana Mendieta (1948-1985), die bekend werd om haar earth-body kunstwerken. Bij het schrijven van een aantal gedichten in deze bundel is Geels geïnspireerd door het werk van deze beeldend kunstenares en videoartieste.
Johanna Geels schrijft gedichten, proza en columns voor onder meer HP/De Tijd. Ze debuteerde in 2008 met de bundel Tuig, die werd genomineerd voor de C. Buddingh'-prijs. In 2010 verscheen haar tweede bundel Detox.