Gastprogramma [uitverkocht]
Gastprogramma van Theatergroep Zout
Gastprogramma: Late Night Talks w/ Fatima Warsame
Elisabeth Lockhorn over Andreas Burnier
an evening with Cammisa Buerhaus, Geo Wyeth,
and Ivan Cheng
Perdu's tweede open mic!
A Sunday afternoon in Black Achievement Month
Perdu tijdens Read My World
De Biografie in psychoanalyse
Een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning
EINDFEEST: 35 JAAR PERDU!
Charles Bernstein and Susan Bee return to Perdu!
An evening with Eileen Myles
Repercussions of a Malfunctioning System
On Lineage and Lingua
Op zoek naar de kritische mogelijkheden van intuïtief werk
An evening with Lisa Robertson and Mia You
Life before, during and after the apocalypse
A programme guest-curated by artist Christian Nyampeta
A programme guest-curated by Urok Shirhan
Perdu, deBuren en de Nwe Tijd slaan wederom de handen ineen voor een nieuwe editie!
Perdu's allereerste open mic!
A co-production of Gertrude Stein European Network, Perdu and Institute for Cultural Inquiry (ICON)'s Modern and Contemporary Literature Research Group (Utrecht University)
Looking for liminality in abjection
Perdu i.s.m. The Black Archives: Woordkunst over verborgen verhalen
Hoe verhouden we ons tot dieren? Of beter gezegd: tot andere dieren?
Poëzie als interventie
Collecting the leftovers of history
Drie Russische dichters te gast + presentatie Tijd van de aarde van Galina Rymboe
We lezen de nieuwe bundel van Anneke Brassinga: Verborgen tuinen
Met Doina Ioanid, Claudiu Komartin en hun vertaler Jan H. Mysjkin
De derde avond in onze sciencefictionreeks!
DIT EVENEMENT IS UITVERKOCHT!
Een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning
Deuren open: 19:30 uur
Aanvang: 20:00 uur
Entree: €9 / €6 (korting)
Programma in het Nederlands en Engels
Perdu opent haar nieuwe seizoen met The Currents, een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning. Drie dichters zullen (met elkaar) spreken over de waarde van het vinden of creëren van een (internationale) gemeenschap en het belang van poëzie in deze zoektocht. Hoe navigeer je door een literair landschap? Hoe vind je je eigen plek binnen die wereld? Hoe waarborg je die ruimtes voor anderen? Op welke manieren is poëzie een sociaal bindmiddel?
Poëzie biedt de mogelijkheid de wereld in perspectief te zetten door prangende kwesties aan te kaarten, onze hedendaagse leefwereld te bevragen, terug én vooruit te kijken en mensen binnen en buiten landsgrenzen met elkaar te verbinden. Ondanks verschillende achtergronden en posities leggen deze drie dichters, te weten Simone Atangana Bekono, Dean Bowen en Pieter Odendaal, in hun werk rekenschap af van het verlangen het bestaande literaire landschap open te breken.
Tijdens The Currents brengen zij, in de vorm van een doorlopend gesprek en met eigen en andermans werk, hun visie op de ruimte die zij voor zich zien, creëren en innemen.
Pieter Odendaal (1989) is dichter, vertaler, uitgever, producent en directeur van InZync Poetry, een organisatie die zich toelegt op de uitbreiding van meertalige poëzieplatforms in Stellenbosch en Kaapstad. Hij studeerde Duurzame ontwikkeling en werkt nu aan de Queensland University of Technology in Brisbane aan een proefschrift over spoken word als een manier om tolerantie in sociaal-ecologische systemen te bevorderen. In 2018 verscheen zijn debuutbundel asof geen berge ooit hier gewoon het nie.
Dean Bowen (1984) is dichter en performer. Hij publiceerde eerder op Samplekanon en Hard//Hoofd, in onder andere nY en Kunsttijdschrift Vlaanderen. In 2015 won hij de Van Dale SPOKEN Award in de categorie poëzie en in 2018 leverde zijn debuut Bokman hem een nominatie op voor de C. Buddinghprijs voor het beste debuut. Sinds januari 2019 is hij stadsdichter van Rotterdam. Als schrijver is hij vooral bezig de dynamiek van de samengestelde identiteit te onderzoeken en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van zowel een politieke als een maatschappelijke positionering. Hiervoor zet hij het gedicht in als instrument en als een democratische ruimte om die meerstemmigheid te kunnen vangen.
Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Ze publiceerde op De Optimist, Samplekanon en in De Gids en trad op tijdens de Nacht van de Poëzie, het Wintertuinfestival en Read My World. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Een van haar verhalen verscheen in Zwart, een bloemlezing met Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en nam Simone deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Heel 2019 is ze writer in residence bij Vooruit te Gent. Momenteel werkt ze aan een roman die bij Lebowski zal verschijnen. Simone zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.