2019

13/12 2019

rape enters the scene

12/12 2019

De Das Mag Eindejaarsshow

Gastprogramma [uitverkocht]

7/12 2019 — 8/12 2019

Tafelzuur

Gastprogramma van Theatergroep Zout

4/12 2019

Dating Apocalypse

Gastprogramma: Late Night Talks w/ Fatima Warsame

29/11 2019

One thousand milligrams vitamin C

26/11 2019

De biografie in psychoanalyse

Elisabeth Lockhorn over Andreas Burnier

22/11 2019

Clarities

an evening with Cammisa Buerhaus, Geo Wyeth,
and Ivan Cheng

15/11 2019

The Worlds and Works of
Janelle Monáe

1/11 2019

Open Microfoon

Perdu's tweede open mic!

20/10 2019

Radical
Read-in

A Sunday afternoon in Black Achievement Month

12/10 2019

An Intimate Approach

Perdu tijdens Read My World

8/10 2019

De tijdgeest duiden

De Biografie in psychoanalyse

27/9 2019

The Currents

Een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning

28/6 2019

Ageing Versus Immortality

EINDFEEST: 35 JAAR PERDU!

27/6 2019

Eindpresentatie schrijfworkshop

21/6 2019

'Cause the written word is mineral

Charles Bernstein and Susan Bee return to Perdu!

19/6 2019

[FULLY BOOKED] Radical Read-In with Eileen Myles + Screening 'The Trip'

11/6 2019

[SOLD OUT] Something unearthly about today

An evening with Eileen Myles

7/6 2019

Belonging in the Mess II

Repercussions of a Malfunctioning System

31/5 2019

Mona Kareem & Momtaza Mehri

On Lineage and Lingua

30/5 2019

Perdu X Marché de La Poésie

24/5 2019

World is Constantly Touching

Op zoek naar de kritische mogelijkheden van intuïtief werk

22/5 2019

Rosily I Will Squander Myself

An evening with Lisa Robertson and Mia You

17/5 2019

Thinking through (to) the end of the world

Life before, during and after the apocalypse

10/5 2019

A Flower Garden of All Kinds of Loveliness Without Sorrow

A programme guest-curated by artist Christian Nyampeta

3/5 2019

Found in Translation

A programme guest-curated by Urok Shirhan

19/4 2019

Vers van het Mes XXXIX

Perdu, deBuren en de Nwe Tijd slaan wederom de handen ineen voor een nieuwe editie!

12/4 2019

Open microfoon

Perdu's allereerste open mic!

6/4 2019

Beyond the Sentence – Stein as Open Text

A co-production of Gertrude Stein European Network, Perdu and Institute for Cultural Inquiry (ICON)'s Modern and Contemporary Literature Research Group (Utrecht University)

5/4 2019

Longing for, in the mud

Looking for liminality in abjection

29/3 2019

Onze * Tori

Perdu i.s.m. The Black Archives: Woordkunst over verborgen verhalen

22/3 2019

Onder dieren

Hoe verhouden we ons tot dieren? Of beter gezegd: tot andere dieren?

15/3 2019

Poem as storm, not as refuge

Poëzie als interventie

8/3 2019

Historical Debris

Collecting the leftovers of history

1/3 2019

Am I lovely? Of course!

Drie Russische dichters te gast + presentatie Tijd van de aarde van Galina Rymboe

22/2 2019

Perdu Leest Langzaam #7

We lezen de nieuwe bundel van Anneke Brassinga: Verborgen tuinen

15/2 2019

Perdu Invites: Twee Roemeense dichters

Met Doina Ioanid, Claudiu Komartin en hun vertaler Jan H. Mysjkin

8/2 2019

The Worlds and Works of Octavia E. Butler

De derde avond in onze sciencefictionreeks!

31/1 2019

30+30 Dichters­marathon 2019

DIT EVENEMENT IS UITVERKOCHT!

×

vr
24 mei 20:00 2019

World is Constantly Touching

Op zoek naar de kritische mogelijkheden van intuïtief werk

Praktisch

Deuren open: 19:30 uur
Aanvang: 20:00 uur
Entree: €9 / €6 (korting voor studenten, stadspashouders, vrienden van Perdu en Auteursbond-leden)

Met
Bezig met verzenden..
Gelukt en hiermee bevestigd!

In ieder lichaam ligt kennis opgeslagen. Een archief van onbewuste ervaringen die onze dagelijkse beslissingen beïnvloeden. Er zijn dansers die met hun ogen dicht de positie en beweging van een ander lichaam in de ruimte kunnen aanvoelen. Schaduwkennis die niet tot uiting komt in ons bewuste denken, maar wel in onze intuïtie. De verontrustende hitte van afgelopen jaar heeft effect op hoe we ons voelen. Het heeft een reden dat we ook midden in de nacht, als niemand kijkt, onze mail checken. We voelen dat er iets wringt. Dat er iets anders moet.

Intuïtie is gesitueerd, persoonlijk en aftastend. Als methode probeert het de wereld niet vanuit vastomlijnde kaders te begrijpen, te omvatten en te overheersen, maar juist aan te gaan. Onderwerpen die eerst verstopt bleven, kunnen aan het licht komen. Heeft intuïtie dan kracht als kritisch onderzoeksmiddel? Kan het ons uitdagen om contact te blijven maken met een wereld waarin sociaal en ecologisch geweld een dagelijkse realiteit is? En kan de dichter, de denker of de kunstenaar deze innerlijkheid voelbaar maken?

Deze avond gaan we op zoek naar de kritische mogelijkheden van intuïtief werk. Via poëzie, stem en lichaam gaan we samen met het publiek dit onderzoek aan.

Snejanka Mihaylova (born in Sofia) is artist and writer. Her work is located in the intersection of philosophy and theatre, performance and publishing. She currently works on her PhD dissertation on Tradition and the notion of Art in Byzantine Philosophy at Sofia University “St. Climent Ohridsky”. Mihaylova published several books on themes that relate thinking and theatre: Theatre of Thought published in 2010 by Critique and Humanism Publishing House, Sofia; Practical Training in Thinking, published by The Last Book (a publishing project co-founded with Philip Baber) in the context of Stedelijk Museum opening exhibition Beyond Imagination in 2012 and Acoustic Thought commissioned and published by If I Can't Dance I Don't Want To Be Part Of Your Revolution in collaboration with The Last Book in 2015. In all her books thinking is a relational experience, explored in acts of collective practices of listening, receiving, and giving voice.

Leela May Stokholm is een intuïtieve fysieke en beeldende kunstenaar, performer, zanger, theatermaker en improvisator. In 2005 studeerde ze af aan de Mime Opleiding, onderdeel van de Academie voor Dans en Theater in Amsterdam, waar ze sinds 2013 lesgeeft en studenten met hun eigen werk begeleidt. Door middel van verschillende media - performance, concert, tentoonstelling, foto/tekeningen/tekst en het geven van workshops (bijvoorbeeld Voice as a Bridge) - geeft ze het scheve, speelse en onbevangen in ons een stem. De wezenlijke zoektocht als mens die zich verhoudt tot tijd, ruimte en zijn eigen emotionele landschappen. Ze geeft les in stemimprovisatie (Briesen) en is als zelfstandige gelieerd aan o.a. HKU/ Musicians 3.0, HKU/ Master of Education in Arts, HKU/ Docent Theater en Artez/Theater.

In 2015 debuteerde Neusa Gomes als Spoken Word artiest bij Derek Otte. Sindsdien trad ze onder meer op tijdens Lowlands en Read My World, ze stond de afgelopen jaren naast namen als Babs Gons en Dean Bowen. In 2016 begon ze als Spoken Word docent aan het SKVR in Rotterdam, waar ze jongeren (van 12 tot 26 jaar oud) in het genre introduceert en ze de mogelijkheid biedt eigen werk te maken. Neusa Gomes ontving in 2017 de El Hizjra literatuurprijs poëzie en won in hetzelfde jaar als eerste Spoken Word artiest de TedX open mic.