De Stichting Breukvlakken organiseert in nauwe samenwerking met Stichting Perdu, in vervolg op de series over ‘Angst’ en ‘Woede’ vier avonden rond het thema ‘Schaamte’.
Presentatie van de nieuwe bundel EEN RONDE BOL EEN RONDE BOL van Peggy Verzett.
Une occasion de découvrir la poésie surprenante de Jean Genet, figure majeure du théâtre français du 20ème siècle.
Ode aan het leven en werk van de Franse schrijver en filosofe Monique Wittig.
'Over de werkelijkheidsgehalte van de werkelijksheid' is de nieuwe dichtbundel van Erik Bindervoet uitgegeven door De Harmonie.
’t Barre Land presenteert met een club nieuwe en bekende gasten 2×2 weken een gevarieerd programma in Perdu.
Barbara Schilthuis brengt een poëtisch programma met eigen liedjes en poëzie die ze op muziek heeft gezet. Het is een voorstelling vol muzikale verhalen die soms melancholisch zijn, maar vaker lichtvoetig en speels. Ze richt zich in haar voorstelling op de raakvlakken tussen poëzie, muziek en theater.
Voordrachten van Ivan Cheng en Ariana Reines.
Hoe gedicht lichaam wordt in 10 stappen.
Uit een nieuwe serie van vier avonden onder de titel de Biografie in Psychoanalyse.
Een middag over schuld, schaamte en trauma van Stichting Breukvlakken i.s.m. De Nationale Opera.
Het omgekeerde dichtersinterview met: Arno van Vlierberghe, Anneke Brassinga, Dewi de Nijs Bik en Dean Bowen.
Sur Mundo Ensemble dancers, musicians and visual artists present a dramaturgical-choreographic studio-work led by dramaturge Gabriela Zuarez.
Lancering Sprout Nummer 14
Met voordrachten van gedichten uit Köhlers bundels 'Niemands Frau' en '42 Vensters op Warten auf den Fluss', nieuw werk van Dorien de Wit en Anneke Brassinga en een gesprek met Ton Naaijkens over het vertalen van Barbara Köhler. De avond wordt gepresenteerd door Anna Eble.
Open Mic evenement met Billy Morgan en Alex Olloman.
Dansresidentie, workshops en optredens gebaseerd op hedendaagse Tango voor zowel beginners als ervaren performers.
Een gen-z ‘eat the rich’ huiskamer drama over nepo baby’s en de publieke schandpaal
Een gedempte monoloog in Google-Docs. Een web van relaties tussen stem, technologie, geheugen en verlies.
Twee geliefden maken een voorstelling over voyeurisme maar, stiekem, ook over liefde.
Scherp geprijsde nieuwe en tweedehands boeken, posters, curiosa en meer...
De groep deelnemers aan Perdu's schrijfworkshop onder leiding van Hannah van Binsbergen presenteren hun schrijfwerk in de vorm van poëzie, proza en essays, die ze de afgelopen negen maanden hebben ontwikkeld.
Eindejaarsfeest met poëzievoordrachten, open mic en dj-set tot in de vroege ochtenduren...
Afstudeervoorstelling van Emre Varlik aan de master muziektheater van ArtEZ.
De groep deelnemers die Perdu's schrijfworkshop onder leiding van Jeroen van Rooij heeft gevolgd, zal hun schrijfwerk presenteren in de vorm van poëzie, proza en essays, die ze de afgelopen negen maanden hebben ontwikkeld.
Een poëzieavond met Angélica Freitas, Mercedes Azpilicueta en Toni Steffens.
Boekpresentatie Het open woord van Lidija Tsjoekovskaja.
Een programma van Felix & Sofie met Lisa Doeland en Wouter Kusters.
An evening of dialogue on the poetics of psychoanalysis and an exploration of the act of breathing in times of climate catastrophe.
Chen Yuhong en Sasja Janssen, twee dichteressen uit twee landen en culturen die ver uit elkaar liggen. Gelden deze verschillen ook in het werk dat ze maken, of kunnen de twee elkaar in poëtisch opzicht wel vinden?
Met voordrachten van Alara Adilow, Sophie Collins en Maarten van der Graaff
PULP APPARATUS brings you a bout of the juicy, the crooked, the weird. Intimate and animate, seven performers deliver suffocating closeness and indulgence all with one shared goal: TRANSCENDENCE.
It all started when the storyteller stumbled upon a black and white picture of a razzia in 1943.
The letter is a lion, we must shoot the lamb together.
Drie dagboekfragmenten: één echt, één geleend en één gefabriceerd, kun jij raden wie voordraagt uit authentieke dagboeken?
Een avond over ziekte en zorg in relatie tot tijd
Cryodesiccated mummy and posthuman celebrity DJ Ötzi 2 (her friends call her Ötza) decides to share some of her self-written fanfiction with a live audience, rewriting her story that has been unfairly extrapolated from scientific reconstructions.
A program in collaboration with Artists in Solidarity NL
Besloten vertoning (voor cast & crew) van Rûzje Wyn, een film van Ester Eva Damen over Friese poëzie. Met voordracht van Tsead Bruinja en het werk van Nynke Laverman en Elmar Kuiper.
nY presenteert hun nieuwe nummer nY50
Franstalige gedichten rond de oeuvres van Bas Jan Ader (1942-1975) en Edzard Dideric (1950-2021).
De ultieme dwarsdoorsnede van de Nederlandstalige poëzie: maar liefst 30 dichters in 3 uur
Yasmine Seale, Kate Briggs and a poetry collection of Ibn Arabi’s cycle of sixty-one Arabic poems
An event of performative readings, video and sound work
De vijfde voordrachtsmiddag in boekhandel Perdu met Dieuwertje van Muyden
De vierde voordrachtsmiddag in boekhandel Perdu met Alex Deforce
De derde voordrachtsmiddag in boekhandel Perdu met Catharina Vergeer
Een open podium ter ere van de Poëzieweek
De tweede voordrachtsmiddag in boekhandel Perdu met Elbert Gonggrijp
De eerste voordrachtsmiddag in boekhandel Perdu met Rosa Knorringa
Een reeks van vier programma's i.s.m Stichting Breukvlakken
The letter is a lion, we must shoot the lamb together.
Doors open: 19:30
Start program: 20:00
Prices: Standard: €10,50, CJP/student/Stadspas: €8
Livestream: €6
English program
Dear —,
Letters labor with an ambition to devise an addressee--at once everyone and no one--in a serialized practice of (dis)attachment. Let’s deal with the grammar inside of structures of address: the fantasies involved in the genre of the epistolary, its economy of exchange, the disobedience of non-reciprocity, the commotion of transaction. Do you think this letter is for you? It precedes you, impresses itself upon you, injuriously names you, subordinates you to its syntax. You are fed, staged, aggrieved.
The letter is a lion, we must shoot the lamb together.
Love, —.
Stefa Govaart performs Love me mort, letters written over the course of the last three years. The title suggests that love is a structure of relentlessness. The French word for dead (mort) metonymically and nearly homonymically substitutes the comparative adverb “more”. The cumulative logic of the comparative (more) and the teleological sense of mort merge. In love we find ourselves “shattered” [“en éclats”], thinks philosopher Jean-Luc Nancy. I love you too does not follow I love you. Don't suppose that love is reciprocal. The articulation of the transformation of thought materially transforms us. The performance contains five sections: Sentence, Essence, Woman, Negation, and finally, Sex.
Selma Selman performs Dear Omer, I am not your friend I am your enemy. Selma is addressing Omer, but the audience does not know whether Omer is a fictional character, a deity, or an acquaintance, a brother, a lover, her homme fatale. Evidently, Omer personifies the patriarchy itself, the world we were born into, not the world we chose. Selma’s voice is angry and breaks at times, at other times is decisive and reproving. What remains is poetry, as Selma urges the world, urges Omer, to listen. Selma is not speaking to us, or at least not only to us who came to watch her perform, but to someone who’s not here, and they should be — to an imaginary figure of power that does not know about her work yet; a figure that, in other words, bears no empathy for it. He has no idea. (excerpt of text by Natalija Paunic)
Bio's:
Arnisa Zeqo is a curator, writer and educator, based in Amsterdam. She is co-founder of rongwrong, space for art and theory in Amsterdam. She recently completed a residency at the Rijksakademie, where her main research theme was the relationship between performance, conceptual art and ‘printed matter’ (of artist’s books) in the art ecology of Amsterdam in the 80s and 90s. Arnisa has extensive experience in Dutch art education and has been a tutor at the Dutch Art Institute (DAI), Werkplaats Typografie (ArtEZ) and the Piet Zwart Institute MFA (WdKA). Internationally, she has been involved with the American Academy in Rome, Center for Curatorial Studies Bard College. She was responsible for the educational programs of documenta 14 in Kassel and Athens. Her work is embedded in artistic practices that deal with performance, fiction and stories about art and education. She has recently been appointed the new director of Kunsthuis SYB.
Stefa Govaart’s text- and performance-based work derives from a two-fold background in dance/performance and theory, staging language as dedication poised between the colloquial and philosophical, via the trained body. They have performed internationally, working with Eszter Salamon, Eglė Budvytytė, Christine De Smedt, Bryana Fritz, Adriano W. Jensen, PRICE/Mathias Ringgenberg, Claudia Pagès Rabal, among others. Their recent work was presented at Wendy's Subway, Woodbine, NYU (New York), WIELS (Brussels) and De Appel (Amsterdam).They are a founding member of Sex Negativity at Amsterdam School of Cultural Analysis, and curate the artists’ gathering spring* meeting at Performing Arts Forum in France. They have taught at P.A.R.T.S. (Brussels) and Sandberg Instituut (Amsterdam). They are based between Brussels and New York.
Selma Selman (b.1991) is from Bosnia and Herzegovina and is of Romani origin. She earned her Bachelor of Fine Arts in 2014 from Banja Luka University’s Department of Painting. In 2018 she graduated from Syracuse University with a Master of Fine Arts in Transmedia, Visual and Performing Arts. Her works alternate between sensitive, harsh, and ironic gestures revealing discriminatory identity attributions, role expectations, and stereotypes. Her body and identity become the medium for capturing civic and personal themes that articulate political resistance and feminist empowerment. Recently she had exhibited at: Documenta 15, Kassel (2022), Manifesta 14, Pristina (2022), Manifold, Amsterdam (NL)Theaterfestival Boulevard, in ‘s-Hertogenbosch, Kunstraum Innsbruck, Innsbruck, Fries Museum, Leeuwarden (NL), (2022) MO Museum Vilnius, Vilnius (2022), Kasseler Kunstverein Museum Fridericianum, Kassel (2021), National Gallery, Sarajevo (2021), Acb Gallery, Budapest (2021), SU Art Gallery, Syracuse, USA (2018) and many more. She has participated in numerous group exhibitions and festivals, such as URBAN TEXT, Institutes des Cultures d’Islam, Paris, EVROVIZION, ifa, Stuttgart, Mediterranea 19 Young Artists Biennale School of Waters, 58th Venice Biennale, Kunstquartier Bethanien in Berlin, Kunsthalle Wien in Vienna, New Children Gallery in New Orleans, L’Onde Center for Art in Paris, Queens museum in New York, The Creative Time Summit in Miami, Museum of Contemporary Art in Banja Luka, Villa Romana in Firenze, Maxim Gorki Theatre in Berlin, Galerie Boutique in New York and many more. Selma Selman is the founder of the organization Get The Heck To School, which aims to empower Roma girls all around the world who face ostracization from society and poverty.