Hoe gedicht lichaam wordt in 10 stappen.
Over het oeuvre van Anne Carson en een viering van de recent verschenen vertalingen naar het Nederlands: 'Eros, Bitterzoet' en 'Rood'.
In collaboration with the Amsterdam School for Cultural Analysis (ASCA) series Terrains of Struggle
De eenenveertigste editie van Vers van het Mes met Yousra Benfquih, Flor Declercq, Renske Marike van Dijk en Femke Zwiep.
Poëtisch programma over taal in het Nederlands en Nederlandse Gebarentaal (NGT)
Schrijver, dichter en scenarioschrijver Lidy van Marissing werd dit jaar 80 jaar oud en op 23 september wijdt Perdu een avond aan haar oeuvre
Schrijver, dichter en scenarioschrijver Lidy van Marissing werd dit jaar 80 jaar oud en op 23 september wijdt Perdu een avond aan haar oeuvre
Deuren open: 19:30
Programma start: 20:00
Prijs: €10,50 (standaard); €8 (CJP/Stadspas/studenten)
Prijs livestream: €6
Nederlandstalig programma
Lidy van Marissing (1942) dreigt een vergeten schrijfster te worden. En dat terwijl haar grensoverschrijdende werk, dat literatuur, film en journalistiek bestrijkt, hedendaagse lezers en kijkers verdient. In haar werk analyseert Van Marissing hoe sociale onderdrukking ontstaat en met welk geweld ze in stand gehouden wordt. Door documenten, beelden, essayistische reflecties en allerlei tekstvormen, van detective tot interviews en levensschetsen, op een nieuwe manier te herschikken laat ze lezers reflecteren op de werkelijkheid en op hun klakkeloze aanvaarding ervan. Haar zintuiglijke taal gaat daarbij elke vorm van afstomping en misbruik van de taal tegen. Vanaf haar debuut, de antiroman Ontbinding gaat haar aandacht daarbij ook uit naar de manier waarop vrouwenlevens worden gevormd en misvormd. Zij moeten in het werk van Van Marissing tegen de stroom van mythen en geijkte beelden in, uit schaarse, fragmentarische middelen een eigen openbaarheid reconstrueren.
Perdu biedt een hernieuwde kennismaking met het oeuvre van een van de meest originele geesten in de Nederlandse literatuur. Veva Leye zal nieuw poëtisch werk schrijven geïnspireerd op het werk van Lidy van Marissing. Ze gaat vooral in dialoog met Het mes in het beeld zetten en De omgekeerde wereld. Arjen Mulder geeft een lezing over het werk van Marissing. Hij heeft het afgelopen jaar het grootste deel van haar oeuvre gelezen en herlezen en heeft diverse telefoongesprekken met de schrijver gevoerd. Hij zal iets zeggen over de fragmentarische methode die Lidy gebruikt in haar romans. En vragen behandelen als: wat is er aantrekkelijk aan het schrijven in fragmenten versus doorlopende verhalen, waar haal je je fragmenten vandaan, wat maakt een fragment een goed en bruikbaar fragment, hoe zet je ze in de juiste volgorde. En dit vergelijken met andere auteurs die fragmentarische romans schreven in haar tijd en in de onze. Frank Keizer zal voordragen uit het werk van Lidy en iets zeggen over haar werk in het licht van de tegenopenbaarheid. Rozalie Hirs zal ook uit het werk van Lidy een keuze maken en dit verweven met haar eigen werk.
Dit programma is mede mogelijk gemaakt door steun van Stichting Justine Borkes.
Bio’s:
Lidy van Marissing (1942) werkte als schrijver, dichter, journalist en scenarioschrijfster. Ze debuteerde in 1968 met Ontbinding, een antiroman en publiceerde met Jacq Vogelaar en Daniël Robberechts Het mes in het beeld, een boek over montage. Ze was redacteur bij De Volkskrant en Tijdschrift Raster en schreef het scenario voor films van Frans van der Staak. Haar dichtbundel Zoek de lege gebieden werd in 2008 genomineerd voor de VSB Poëzieprijs
Veva Leye was gastschrijver van nY in 2017. Haar eerste boek, HAP AX LE GO ME NON, verscheen in 2018 bij het balanseer. Zij vertaalt ook, voornamelijk teksten over film. Met Jan Op de Beeck werkt ze aan een boek met en rond poëzie en kritiek (het balanseer & croxhapox).
Arjen Mulder is bioloog en essayist. Hij publiceerde zo'n 15 essayboeken en een roman. Momenteel werkt hij aan een boek over Daniel Robberechts, een tijdgenoot en geestesverwant van Lidy van Marissing
Rozalie Hirs is dichter en componist. In haar werk loopt de liefde voor taal, technologie, muziek en wetenschap als een rode draad. Ze publiceerde zeven dichtbundels, waarvan de laatste met de titel: oneindige zin (2021), en componeerde drie cd’s. Haar gedichten zijn o.a vertaald naar het Duits, Frans, Spaans en Mandarijn. Ze werkt ook regelmatig samen met beeldend kunstenaars en ontwerpers waaruit interdisciplinaire projecten ontstaan, zoals digitale poëzie, museale klankinstallaties en videokunst. Portret van Rozalie Hirs is gemaakt door Bianca Sistermans