Dean Bowen

13/10 2023

De Lezer

Het omgekeerde dichtersinter­view met: Arno van Vlierberghe, Anneke Brassinga, Dewi de Nijs Bik en Dean Bowen.

17/2 2023

Zaal uitverkocht, wel nog kaartjes livestream Dichters marathon '23

De ultieme dwarsdoorsnede van de Nederlandstalige poëzie: maar liefst 30 dichters in 3 uur

12/11 2021

Book launch: Het is warm in de hivemind

De book launch van de debuutbundel van Perdu redacteur Maxime Garcia Diaz, uitgegeven door De Bezige Bij.

23/4 2021

Meertaligheid

Avonden Livestream - met Çağlar Köseoğlu, Dean Bowen, Maxime Garcia Diaz en Bram Ieven

27/9 2019

The Currents

Een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning

31/1 2019

30+30 Dichters­marathon 2019

DIT EVENEMENT IS UITVERKOCHT!

9/12 2018

'En verder­zwervend op een nieuwe wind'

De bibliotheek van Sybren Polet (1924-2015)

26/10 2018

Een eerlijk avondje

Hoe draagt nieuwe culturele productie bij aan de verbeelding van een ander Sinterklaasfeest?

22/6 2018

SHADOW­BOXING

Eindfeest!

1/6 2018

Weaving Practices

6/5 2018

‘Ontworteld op de akker van de wereld’

De legacy van Edgar Cairo (1948-2000)

17/6 2017

Perdu op het Woorden Worden Zinnen Festival

locatie: Tolhuistuin

28/4 2017

There Are No Images

replaces the previously announced programme 'The Dutch, Post-Colony'

31/3 2017

Vogelgeluiden

Piep.

26/2 2017

Presentatie Finisterra van Chus Pato

16/12 2016

N30x31 /// I.M. Jeroen Mettes

Een avond over het werk van Jeroen Mettes

16/9 2016

De Lezer XL: Dichters interviewen hun lezers

Avondenprogramma

2/2 2016 — 3/2 2016

Babelsprech

uitwisseling tussen opkomende dichters uit Duitsland, Oostenrijk, België en Nederland

28/1 2016

30+30 Dichters­marathon 2016

24/10 2015

Brainwash Festival

Literatuur & Filosofie

×

vr
27 sep 20:00 2019

The Currents

Een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning

Praktisch

Deuren open: 19:30 uur
Aanvang: 20:00 uur
Entree: €9 / €6 (korting)
Programma in het Nederlands en Engels

Met
Bezig met verzenden..
Gelukt en hiermee bevestigd!

Perdu opent haar nieuwe seizoen met The Currents, een gesprek over gemeenschap, kritiek en herkenning. Drie dichters zullen (met elkaar) spreken over de waarde van het vinden of creëren van een (internationale) gemeenschap en het belang van poëzie in deze zoektocht. Hoe navigeer je door een literair landschap? Hoe vind je je eigen plek binnen die wereld? Hoe waarborg je die ruimtes voor anderen? Op welke manieren is poëzie een sociaal bindmiddel?

Poëzie biedt de mogelijkheid de wereld in perspectief te zetten door prangende kwesties aan te kaarten, onze hedendaagse leefwereld te bevragen, terug én vooruit te kijken en mensen binnen en buiten landsgrenzen met elkaar te verbinden. Ondanks verschillende achtergronden en posities leggen deze drie dichters, te weten Simone Atangana Bekono, Dean Bowen en Pieter Odendaal, in hun werk rekenschap af van het verlangen het bestaande literaire landschap open te breken.

Tijdens The Currents brengen zij, in de vorm van een doorlopend gesprek en met eigen en andermans werk, hun visie op de ruimte die zij voor zich zien, creëren en innemen.

Pieter Odendaal (1989) is dichter, vertaler, uitgever, producent en directeur van InZync Poetry, een organisatie die zich toelegt op de uitbreiding van meertalige poëzieplatforms in Stellenbosch en Kaapstad. Hij studeerde Duurzame ontwikkeling en werkt nu aan de Queensland University of Technology in Brisbane aan een proefschrift over spoken word als een manier om tolerantie in sociaal-ecologische systemen te bevorderen. In 2018 verscheen zijn debuutbundel asof geen berge ooit hier gewoon het nie.

Dean Bowen (1984) is dichter en performer. Hij publiceerde eerder op Samplekanon en Hard//Hoofd, in onder andere nY en Kunsttijdschrift Vlaanderen. In 2015 won hij de Van Dale SPOKEN Award in de categorie poëzie en in 2018 leverde zijn debuut Bokman hem een nominatie op voor de C. Buddinghprijs voor het beste debuut. Sinds januari 2019 is hij stadsdichter van Rotterdam. Als schrijver is hij vooral bezig de dynamiek van de samengestelde identiteit te onderzoeken en hoe deze zich verhoudt ten opzichte van zowel een politieke als een maatschappelijke positionering. Hiervoor zet hij het gedicht in als instrument en als een democratische ruimte om die meerstemmigheid te kunnen vangen.

Simone Atangana Bekono (1991) studeerde in 2016 af aan Creative Writing ArtEZ met een bundeling van gedichten en brieven getiteld hoe de eerste vonken zichtbaar waren, die in herdruk verscheen bij Wintertuin Uitgeverij in samenwerking met Lebowski Publishers. Ze publiceerde op De Optimist, Samplekanon en in De Gids en trad op tijdens de Nacht van de Poëzie, het Wintertuinfestival en Read My World. Simone werd geselecteerd voor het Slow Writing Lab en voor CELA, een ontwikkeltraject voor schrijvers en vertalers in zes Europese landen. Een van haar verhalen verscheen in Zwart, een bloemlezing met Afro-Europese literatuur uit de Lage Landen. In 2018 werd hoe de eerste vonken zichtbaar waren bekroond met de Poëziedebuutprijs Aan Zee en nam Simone deel aan de Parijsresidentie van Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Heel 2019 is ze writer in residence bij Vooruit te Gent. Momenteel werkt ze aan een roman die bij Lebowski zal verschijnen. Simone zit in een talentontwikkeltraject van De Nieuwe Oost | Wintertuin.