Drie dagboekfragmenten: één echt, één geleend en één gefabriceerd, kun jij raden wie voordraagt uit authentieke dagboeken?
Op 24 juni wijdt Perdu een avond aan het werk van Sonja Prins.
DIT EVENEMENT IS UITVERKOCHT!
De zesde uitgave in de Sporenreeks van Perdu!
We lezen Binnenplaats van Joost Baars
EINDFEEST
Een avond over het werk van Jeroen Mettes
Gastprogramma: bundelpresentatie van Hannah van Binsbergen
Perdu welcomes Peter Gizzi and Matvei Yankelevich who will read from their poetry and participate in a panel discussion.
Gastprogramma: Poëziedebuut van Frank Keizer
Gastprogramma: Presentatie debuutbundel van Çağlar Köseoğlu
Perduprogramma: opening nieuwe seizoen
reading by Rob Halpern
Over arbeid, cultuur en cognitief kapitalisme: herwaardering van de arbeider als politiek subject, nieuwe poëzie voor 1 mei en arbeid in recente Nederlandse romans.
poetry rituals for deviant beings of all kinds
Thuis van Geert Buelens
De bollen zijn heel decoratief aan de vijver
In het Poëziecentrum te Gent
Rouw met diertjes van Astrid Lampe
Van Rob Halpern, vertaald door Samuel Vriezen en Frank Keizer
In De Loketten van het Vlaams Parlement
Van Maarten van de Graaff
Van Frank Keizer
Presentatie van de nieuwe Parmentier
Britse poëzie van Marianne Morris in vertaling
Over de poëzie van Rob Halpern
Over documentaire poëzie
Na afloop fluisterdisco met DJ Dorps
Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 7 / 5 euro (met kortingskaart)
Ultimately the air is bare sunlight where must be found the lyric valuables George Oppen in 'From disaster'
Wat is het schandaal van de lyriek? Voor Adorno, aan wie we deze indringende vraag te danken hebben, is het schandaal van de poëzie niet zozeer dat ze nog altijd geschreven wordt, na alle verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Het schandaal van de lyriek ligt in haar eigen barbaarsheid, in het besef dat ze, hoe kritisch ook, altijd medeplichtig is aan de catastrofe die ze ongedaan probeert te maken. Lyriek houdt dit schandaal zo altijd in stand – en dat is de werkelijke catastrofe.
De vraag is dan ook gerechtvaardigd of lyriek nog wel mogelijk is, als ze zich wil handhaven als kritische praktijk en niet louter de fictie van een ongeschonden vrijplaats in een verder volledig onttoverde wereld blijven hooghouden. Op deze avond ondervraagt Perdu drie hedendaagse dichters voor wie een dergelijke lyriek nog geen verloren zaak is. Hoe reflecteert hun poëzie het schandaal van de lyriek? En op welke wijze schrijft zij er juist tegenin?