Frank Keizer

7/4 2023

Het dagboek, authenticiteit en obsessie

Drie dagboekfragmenten: één echt, één geleend en één gefabriceerd, kun jij raden wie voordraagt uit authentieke dagboeken?

24/6 2022

Rondom de Boshut

Op 24 juni wijdt Perdu een avond aan het werk van Sonja Prins.

31/1 2019

30+30 Dichters­marathon 2019

DIT EVENEMENT IS UITVERKOCHT!

29/4 2018

Bundelpresentatie Een witte suite van Athena Farrokhzad

De zesde uitgave in de Sporenreeks van Perdu!

9/3 2018

Perdu Leest Langzaam #6

We lezen Binnenplaats van Joost Baars

23/6 2017

Radicale tederheid // Tedere Radicaliteit

EINDFEEST

16/12 2016

N30x31 /// I.M. Jeroen Mettes

Een avond over het werk van Jeroen Mettes

21/6 2016

Kwaad gesternte

Gastprogramma: bundelpresentatie van Hannah van Binsbergen

3/6 2016

Peter Gizzi & Matvei Yankelevich

Perdu welcomes Peter Gizzi and Matvei Yankelevich who will read from their poetry and participate in a panel discussion.

25/1 2016

Boekpre­sentatie Onder normale omstandigheden

Gastprogramma: Poëziedebuut van Frank Keizer

20/9 2015

34

Gastprogramma: Presentatie debuutbundel van Çağlar Köseoğlu

18/9 2015

Perdu Meet Met Twee Maten

Perduprogramma: opening nieuwe seizoen

23/5 2015

Common Place

reading by Rob Halpern

1/5 2015

Arbeid en Literatuur II

Over arbeid, cultuur en cognitief kapitalisme: herwaardering van de arbeider als politiek subject, nieuwe poëzie voor 1 mei en arbeid in recente Nederlandse romans.

5/3 2015

Een avond met CAConrad

poetry rituals for deviant beings of all kinds

26/11 2014

150 jaar Herman Gorter

23/5 2014

Perdu Leest Langzaam #4

Thuis van Geert Buelens

15/2 2014

Presentatie DW B Land-Art

De bollen zijn heel decoratief aan de vijver

18/10 2013

Vers van het Mes XXVII

In het Poëziecentrum te Gent

4/10 2013

Perdu Leest Langzaam #3

Rouw met diertjes van Astrid Lampe

15/9 2013

Read my world | Presentatie Rampensuites

Van Rob Halpern, vertaald door Samuel Vriezen en Frank Keizer

12/6 2013

Vers van het Mes XXV

In De Loketten van het Vlaams Parlement

11/5 2013

Presentatie Vluchtautogedichten

Van Maarten van de Graaff

31/1 2013

30+30 Dichtersmarathon 2013

23/11 2012

Parataxis in Poetic Praxis

7/6 2012

Presentatie Dear world, fuck off, ik ga golfen

Van Frank Keizer

6/4 2012

Het refrein van het brein

Presentatie van de nieuwe Parmentier

30/3 2012

De scheppende kracht van het vertalen

Britse poëzie van Marianne Morris in vertaling

5/3 2011

Rumored Place

Over de poëzie van Rob Halpern

12/11 2010

Het schandaal van de lyriek

4/7 2010

30+30 Dichtersmarathon in de Tolhuistuin

2/4 2010

De poëzie van de werkelijkheid

Over documentaire poëzie

28/1 2010

30+30 Dichtersmarathon 2010

29/1 2009

30+30 Dichtersmarathon 2009

Na afloop fluisterdisco met DJ Dorps

×

vr
23 nov 2012

Parataxis in Poetic Praxis

Praktisch

Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur
Entree: 10 / 5 euro (met kortingskaart)

Met

Hoe doen de media verslag van oorlogssituaties? Meestal is er een hoofdthema of rode draad, bijvoorbeeld ‘Onze jongens en meisje in Afghanistan’ of ‘De Egyptenaren komen op voor hun vrije meningsuiting’. Deze rode draad dient als filter voor wat er verteld wordt, zo horen we veel over Uruzgan en Kunduz en veel minder over andere regio’s van Afghanistan. De gebeurtenissen die wel worden gerapporteerd hebben als doel om het hoofdthema verder uit te werken.

Deze behandeling van het thema oorlog is gebaseerd op het stijlkenmerk van de onderverdeling in secties en subsecties, zinnen en bijzinnen, en wordt hypotaxis (hypo=onder, taxis=ordening) genoemd.

Op deze avond staat het tegenoverstelde stijlkenmerk, parataxis (para=naast elkaar), centraal. In Barrett Watten’s Bad History (1998) wordt op paratactische wijze verslag gedaan van (de aanloop naar) de Golf Oorlog (1990-1991). In dit werk vervult de paratactische stijl een politieke, welhaast activistische rol door zich te verzetten tegen de onderverdeling in de grammatica en, in het verlengde daarvan, de politieke onderverdeling die de basis vormt van geweldsrelaties.

Prof. Dr. Barrett Watten zal voordragen uit zijn werken Under Erasure (1991) en Bad History en zal reflecteren over het gebruik van parataxis.

Op 12 September 2012 overleed Arkadii Dragomoschenko, de belangrijkste representant van de Language poëzie in Rusland. Dragomoschenko maakt in zijn werkt uitvoerig gebruik van de vernieuwende stijlkenmerken, waaronder parataxis, waar de hoofdzakelijk in de Verenigde Staten gevestigde Language poets zich van bedienen.

Dichter en hersenonderzoeker Prof. Jan Lauwereyns, die eerder werk van Dragomoschenko vertaalde, zal over het werk van deze dichter reflecteren.

Naast deze twee internationale schrijvers zal er aandacht zijn voor het gebruik van parataxis in het werk van hedendaagse Nederlandstalige dichters, waaronder Jan Lauwereyns, Elisabeth Tonnard en Frank Keizer. Elisabeth Tonnard publiceerde in o.a. Armada, Tortuca, Yang en bracht sinds 2003 maar liefst 27 boeken uit. Frank Keizer is o.a. redacteur van Parmentier en debuteerde onlangs met het chapbook Dear world, fuck off, ik ga golfen.