Jaïr Stranders

15/6 2015

Barbaren & co lezen Karst Woudstra

Hofscènes

4/5 2015

Theater na de dam 2015

Barbaren & co lezen Peter Weiss en Willem Mengelberg

20/4 2015

Barbaren & Co lezen Frans Strijards

Toeval. Voorval.

19/1 2015

Barbaren & co lezen Gerardjan Rijnders

Liefhebber, De Hoeksteen en Pang!

1/11 2014 — 2/11 2014

Judith Herzberg: Leedvermaak Rijgdraad Simon

Barbaren & Co & De Theatertroep lezen toneelstukken van Judith Herzberg

9/6 2014

Barbaren & co lezen Judith Herzberg

Nederlandstalig seizoen deel 5

4/5 2014

Theater Na de Dam 2014

Barbaren & co lezen Peter Weiss en William Jan Otten.

17/3 2014

Barbaren & co lezen Frans Strijards

Nederlandstalig seizoen deel 4

10/2 2014

Barbaren & co lezen Gerardjan Rijnders

Nederlandstalig seizoen deel 3

9/12 2013

Barbaren & co lezen Lodewijk de Boer

Nederlandstalig seizoen deel 2

11/11 2013

Barbaren & co lezen Koos Terpstra

Nederlandstalig seizoen deel 1

10/12 2012

Barbaren & co lezen Müller

Hartstuk, Overlijdensbericht, Philoktetes etc.

19/10 2012

Beeldende Kunst

Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid

24/9 2012

Barbaren & co lezen Gerrit Komrij

Een hommage

4/5 2012

Theater Na de Dam 2012

Barbaren & Co lezen Fassbinder

26/3 2012

Barbaren & co lezen Arthur Miller

Dood van een handelsreiziger

27/2 2012

Barbaren & co lezen Samuel Beckett

A wake for Sam

30/1 2012

Barbaren & co lezen Klaus Heinrich Thomas Mann

Verschillende scènes en teksten

18/12 2011

Barbaren & co lezen Edward Albee

Een subtiel evenwicht

19/9 2011

Barbaren & co lezen Molière

De vrek: een komedie om geld

8/6 2011

Barbaren & co lezen Peter Brook

Een hommage

9/11 2009

Barbaren & co lezen Hǘel, Brecht, Strauss, Müller en Schabovski

De val van de Berlijnse Muur

2/10 2009

Barbaren & co lezen Henrik Ibsen

Kredietcrisis I – van Bovenaf

×

vr
19 okt 2012

Beeldende Kunst

Over Badiou en de oorlogsverklaring aan de futloosheid

Praktisch

Aanvang: 20.30 uur / Zaal open: 20.00 uur Entree: 10 / 5 euro (met kortingspas)

Met

Volgens de hedendaagse Franse filosoof Alain Badiou komen in goede kunstwerken eeuwige en universele waarheden aan het licht die ingaan tegen allerlei verstarde politieke, culturele en filosofische opvattingen. De kunst doorbreekt de futloosheid echter niet door dit soort staande discoursen rechtstreeks onderuit te halen, zoals bijvoorbeeld de twintigste eeuwse ideologiekritiek doet, maar door eigen, alternatieve waarheden te produceren. Juist door zijn autonomie krijgt de kunst politieke relevantie.

Badiou benadrukt aan de andere kant dat de kunst geen ivoren toren-verschijnsel is dat slechts enkele verfijnde geesten tot zich kunnen nemen. De radicale breuken die grote kunstwerken veroorzaken kunnen door iedereen ervaren worden. Hij benadrukt dit door de term ‘massakunst’ te gebruiken. Vandaar ook dat hij zijn visie op kunst, net als zijn politieke ideeën, communistisch noemt - een benaming die hem veel onbegrip en kritiek heeft opgeleverd. Door zo te laveren tussen pamflettisme en autonomie biedt het werk van Badiou wellicht een nieuwe impuls aan het debat over de rol van kunst in de hedendaagse maatschappij.

Naar aanleiding van de publicatie van het boek Alain Badiou's inesthetica: kunst, filosofie, politiek (uitgeverij Octavo), bezorgd door Joost de Bloois en Ernst van den Hemel, reageren vanavond kunstenaars op de ideeën van Badiou. Hoe denken zij over kunst als een procedure om waarheid te ontdekken? Wat is de relatie met die andere waarheidsprocedure die Badiou onderscheidt, de politiek? En in hoeverre biedt Badiou’s visie op kunst een opening om huidige trends die de kunst irrelevant lijken te maken tegen gaan, zoals de vermarkting van kunst?