×

vr
21 dec 20:00 2018

'Mijn kind werd niet als sneeuw geboren'

De poëzie en politiek van zwangerschap

Praktisch

Aanvang: 20:00 uur
Deuren open: 19:30 uur
Entree: 9 / 6 euro (korting)
Programma in het Nederlands en Engels

Met
Bezig met verzenden..
Gelukt en hiermee bevestigd!

Zwangerschap brengt een diepe transformatie met zich mee. Het feit dat één mens langzaam twee wordt is een fundamenteel vervreemdend gegeven. Wat is het effect van het dragen en ter wereld brengen op een vrouw? Hoe kunnen we deze transformatieve ervaring filosofisch begrijpen? Is de begeleiding van zwangerschap in de geboortezorg en maatschappij wel menselijk en betekenisvol genoeg?

Deze avond tracht via filosofie, poëzie, literatuur en verloskunde zowel een stem te geven aan de ervaring van zwangerschap vanuit het maternale perspectief, als het beroep van de vroedvrouw te benaderen vanuit een feministisch perspectief. Dit is een poging om de zorg voor vrouwen die moeder worden te bekritiseren en te herwaarderen; om zorg voor vrouwen niet alleen te zien als verhouding tussen professional en leek, maar als een betekenis- en respectvolle relatie, als bondgenootschap tussen vrouw en (vroed-)vrouw.

Met bijdragen van Rodante van der Waal (gastredacteur), Katia Hay Rodgers, Runa Svetlikova, Henna Goudzand Nahar en Rebekka Visser.

De titel van dit evenement is afkomstig uit Runa Svetlikova's Deze zachte witte kamer, p. 26.

Rodante van der Waal is verloskundige in opleiding en deed de onderzoeksmaster filosofie aan de UvA waarin zij zich heeft gespecialiseerd in de filosofie van zwangerschap, geboorte, vroeg moederschap en verloskunde. Ze begint aan een PhD over deze thematiek aan de Universiteit van Humanistiek waar ze ook het onderzoeksverband ‘Concerning Maternity’ mede-organiseert. Ze publiceert en geeft lezingen binnen en buiten de universiteit.

Katia Hay studied philosophy and literature in Madrid, Munich, Paris and London. She obtained a double PhD from the LMU and Sorbonne Paris-IV with a dissertation on Schelling and the tragic, which was published in 2012 as Die Notwendigkeit des Scheiterns. Das Tragische als Bestimmung der Philosophie bei Schelling (Alber-Verlag) She has since then obtained several Post-Doc research grants in the Universities of Lisbon and Leiden with projects focusing primarily on Nietzsche’s philosophy. Some of her latest publications include the co-edition of the volume Nietzsche and Kant. On Aesthetics and Anthropology (Bloomsbury, 2017).

Runa Svetlikova fileert de werkelijkheid met fijne klauwtjes en een sardonisch lachje. Haar debuut Deze zachte witte kamer (Marmer, 2014) won de Herman De Coninckdebuutprijs, de Jo Peters Poëzieprijs en de Europese Bridges of Struga debuutprijs. In dat debuut onderzoekt ze met meedogenloze zachtheid hoe wat je overkomt (mee) bepaalt wie je wordt. Maatschappelijke dynamieken worden tegenover de eigen identiteit als kleinkind, dochter, vrouw en moeder geplaatst. Alles is zinloos tot ze er zelf zin aan geeft. In 2018 verscheen Drieëntwintig tips om de hond en je demonen aan de lijn te houden, een gedoemde poging tot literair verantwoorde braakpoëzie met als vertrekpunt een pijnlijke scheiding die het begin is van de zoektocht naar een nieuwe identiteit. Die blijkt te bestaan uit meer dan alleen vrouw of moeder zijn.

Henna Goudzand Nahar is een Surinaams-Nederlandse auteur die schrijft zowel voor volwassenen als kinderen. Ze werkte als docent Nederlands in Paramaribo en in Amsterdam. Ze publiceerde eerder in de Gids, De Groene Amsterdammer en in verscheidene bloemlezingen. Goudzand Nahar schreef onder andere de jeugdboeken, Op zoek naar een vriend, De Bonistraat, Toch nog gelukkig, en De stem van de Bever, die vertaald werd naar het Engels, het Frans en het Duits, Lang Leve de Olifant en haar meest recente boek De vrolijke verjaardag van Sinterklaas. Daarnaast is ze hoofdredacteur van Oer digitaal Vrouwenblad, een blad dat een brug wil slaan over belangrijke onderwerpen tussen zwarte en witte vrouwen.

Rebekka Visser is vroedvrouw sinds 2004. Ze heeft altijd op het platteland van Groningen gewerkt, in een gebied waar het krijgen van kinderen nog ‘gewoon’ was. In de afgelopen tien jaar heeft ze het klimaat rondom zwangerschap en geboorte sterk zien veranderen. In haar reflectie op haar werk heeft ze de kern van het vak vroedvrouw altijd gezien als bondgenootschap tussen de vroedvrouw en de moeder. In de huidige werkelijkheid is het accent daarbij verschoven naar verantwoordelijkheid vanuit de zorgverlener voor het ongeboren kind. Dit heeft desastreuze gevolgen voor de vrijheid van vrouwen hun eigen bestaan vorm te geven.

Maartje Smits is dichter in beeld en taal. Onlangs verscheen haar tweede bundel Hoe ik een bos begon in mijn badkamer bij uitgeverij De Harmonie. Ze is docent aan de Gerrit Rietveld Academie en ArtEZ en schrijft webcolumns voor De Groene Amsterdammer.