Loek Zonneveld

15/6 2015

Barbaren & co lezen Karst Woudstra

Hofscènes

5/6 2015

De Dictator

Perdu onderzoekt de verhouding tussen literatuur en autoritaire macht

4/5 2015

Theater na de dam 2015

Barbaren & co lezen Peter Weiss en Willem Mengelberg

20/4 2015

Barbaren & Co lezen Frans Strijards

Toeval. Voorval.

19/1 2015

Barbaren & co lezen Gerardjan Rijnders

Liefhebber, De Hoeksteen en Pang!

1/11 2014 — 2/11 2014

Judith Herzberg: Leedvermaak Rijgdraad Simon

Barbaren & Co & De Theatertroep lezen toneelstukken van Judith Herzberg

4/5 2014

Theater Na de Dam 2014

Barbaren & co lezen Peter Weiss en William Jan Otten.

17/3 2014

Barbaren & co lezen Frans Strijards

Nederlandstalig seizoen deel 4

10/2 2014

Barbaren & co lezen Gerardjan Rijnders

Nederlandstalig seizoen deel 3

9/12 2013

Barbaren & co lezen Lodewijk de Boer

Nederlandstalig seizoen deel 2

11/11 2013

Barbaren & co lezen Koos Terpstra

Nederlandstalig seizoen deel 1

10/12 2012

Barbaren & co lezen Müller

Hartstuk, Overlijdensbericht, Philoktetes etc.

24/9 2012

Barbaren & co lezen Gerrit Komrij

Een hommage

4/5 2012

Theater Na de Dam 2012

Barbaren & Co lezen Fassbinder

26/3 2012

Barbaren & co lezen Arthur Miller

Dood van een handelsreiziger

27/2 2012

Barbaren & co lezen Samuel Beckett

A wake for Sam

30/1 2012

Barbaren & co lezen Klaus Heinrich Thomas Mann

Verschillende scènes en teksten

18/12 2011

Barbaren & co lezen Edward Albee

Een subtiel evenwicht

19/9 2011

Barbaren & co lezen Molière

De vrek: een komedie om geld

8/6 2011

Barbaren & co lezen Peter Brook

Een hommage

9/11 2009

Barbaren & co lezen Hǘel, Brecht, Strauss, Müller en Schabovski

De val van de Berlijnse Muur

2/10 2009

Barbaren & co lezen Henrik Ibsen

Kredietcrisis I – van Bovenaf

×

ma
20 apr 20:30 2015

Barbaren & Co lezen Frans Strijards

Toeval. Voorval.

Praktisch

Zaal open: 20.00
Entree:7 / 5 euro (met kortingskaart)

Met

Frans Strijards: ‘Poppenkast is de simpelste theatrale gebeurtenis. Als een kind een pop tot leven ziet komen, is dat in zijn ogen geen pop meer maar een echt mens. Als zijn verbeelding stopt, dan is het weer een pop, gestold tot de realiteit van dat onechte. Dan neemt het er weer afstand van. Mensen staan ook zo ten opzichte van zichzelf. Iedereen heeft toch een soort zelfreflectie. Hij ziet zichzelf bezig en denkt: o, doe ik het weer zo. Dan ben je toch een pop in je eigen ogen. Je bedient jezelf van een rol.’

Man 1 Martijn de Rijk
Man 2 Loek Zonneveld
Man 3 Jaïr Stranders
Vrouw 1 Sam Ghilane
Vrouw 2 Margo Verhoeven
Vrouw 3 Marlies Hamelynck

Een verteller poseert alsof hij macht heeft over de personages die hij oproept. Maar het kost hem moeite ze in de hand te houden want zij verschillen met elkaar van mening of zijn het opvallend met elkaar eens – of solliciteren zelf naar de verteller-rol. Zomin als het geheugen zich houdt aan strikte chronologie, aan oorzaak en gevolg, zomin houden de personages zich aan een klassieke verteltrant. De verteller moet alle zeilen bij zetten en tenslotte maken dat hij wegkomt – gaat dus ten onder aan zijn eigen fantasie.